چالش‌ها و فرصت‌های استفاده از رویکرد علم شهروندی در برنامه‌ریزی آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی آموزش و پرورش، مازندران، بابل، ایران

3 کارشناسی آموزش کودکان استثنایی ، آموزش و پرورش، مازندران ، بابل، ایران

4 کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی آموزشی، آموزش و پرورش، مازندران، بابل، ایران

چکیده

هدف: علم شهروندی (Citizen Science) به پژوهش‌های علمی اطلاق می‌شود که در آن شهروندان غیرحرفه‌ای یا دانشمندان آماتور در جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها مشارکت می‌کنند. این رویکرد به ترویج مشارکت عمومی در فرآیندهای علمی و ارتقای آگاهی اجتماعی کمک می‌کند. با پیشرفت فناوری و دسترسی به داده‌های بزرگ، علم شهروندی به عنوان ابزاری نوین در آموزش و یادگیری مورد توجه قرار گرفته است. هدف این پژوهش بررسی فرصت‌ها و چالش‌های علم شهروندی در حوزه آموزش و یادگیری است. این پژوهش سعی دارد تا با مرور سیستماتیک ادبیات موجود، به شناسایی پتانسیل‌های این رویکرد و چالش‌های موجود در اجرای آن بپردازد.
روش‌شناسی: این پژوهش به لحاظ هدف، بنیادی و از نظر گردآوری داده‌ها، توصیفی – کتابخانه‌ای است. از روش مرور سیستماتیک ادبیات برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها استفاده شده است. جستجو در پایگاه‌های معتبر علمی، شامل مقالات علمی و منابع مرتبط، برای شناسایی شواهد معتبر انجام شد. از مدل SALSA (جستجو، ارزیابی، ترکیب و تحلیل) برای تحلیل داده‌ها استفاده شده است.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهند که علم شهروندی می‌تواند به ارتقای سواد علمی، تقویت تفکر انتقادی و افزایش مشارکت اجتماعی کمک کند. همچنین، چالش‌هایی نظیر کمبود منابع آموزشی، ناآگاهی معلمان و دانش‌آموزان، و موانع فرهنگی و اجتماعی در اجرای این رویکرد وجود دارد.
نتیجه‌گیری: علم شهروندی به عنوان یک رویکرد آموزشی نوآورانه، پتانسیل‌های زیادی برای بهبود کیفیت آموزش و یادگیری دارد. با این حال، برای تحقق این پتانسیل‌ها، نیاز به برنامه‌ریزی مناسب و آموزش‌های هدفمند وجود دارد. این پژوهش می‌تواند به عنوان نقطه شروعی برای تحقیقات میدانی و توسعه علم شهروندی در نظام‌های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. پیشنهاد می‌شود پژوهشگران در آینده به طراحی و اجرای پروژه‌های جامع‌تری بپردازند که بتوانند به تحقق اهداف آموزشی و علمی کمک کنند.
اصالت و نوآوری پژوهش: نوآوری این تحقیق در ارائه راهکارهای دقیق برای ادغام علم شهروندی در برنامه‌های آموزشی است که به خلأهای موجود در تحقیقات قبلی پاسخ می‌دهد و تحولاتی در نگرش‌ها و شیوه‌های آموزشی ایجاد می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Challenges and Opportunities of Using the Citizen Science Approach in Educational Planning

نویسندگان [English]

  • Hossain Narimani 1
  • Sediqeh AmouzadaArai 2
  • Fatemezahra Narimani 3
  • sayedreza hamidaii keshteli 4
1 PhD in of Knowledge and Information Science . Mazandaran University,Cenral Llibrary Babolsar
2 Master's degree in educational management, Education, Mazandaran, Babol
3 . Bachelor's degree in teaching exceptional children, Education, Mazandaran, Babol,
4 Master's degree in educational planningEducation, Mazandaran, Babol
چکیده [English]

Objective: Citizen Science refers to scientific research in which non-professional citizens or amateur scientists participate in the collection and analysis of data. This approach promotes public engagement in scientific processes and enhances social awareness. With the advancement of technology and access to big data, Citizen Science has gained attention as a novel tool in education and learning. The aim of this study is to examine the opportunities and challenges of Citizen Science in the field of education and learning. This research seeks to identify the potential of this approach and the challenges encountered in its implementation through a systematic review of the existing literature. 
Methodology: This research is fundamental in terms of its goals and descriptive-library-based in terms of data collection. A systematic review of the literature was used for data collection and analysis. Searching in reputable scientific databases, including scientific articles and related resources, was conducted to identify credible evidence. The SALSA model (Search, Appraise, Synthesize, and Analyze) was used to analyze the data. 
Findings: The findings indicate that Citizen Science can contribute to enhancing scientific literacy, strengthening critical thinking, and increasing social participation. However, challenges exist in the implementation of this approach, such as a lack of educational resources, unawareness among teachers and students, and cultural and social barriers. 
Conclusion: Citizen Science, as an innovative educational approach, has significant potential to improve the quality of education and learning. However, to realize this potential, appropriate planning and targeted training are necessary. This research can serve as a starting point for field studies and the development of Citizen Science in educational systems. It is recommended that researchers in the future design and implement more comprehensive projects that can help achieve educational and scientific goals. 
Originality and Innovation: The innovation of this research lies in providing precise solutions for integrating Citizen Science into educational programs, addressing existing gaps in previous research, and bringing about transformations in attitudes and educational methods..

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Citizen science"
  • "educational planning"
  • "participatory education"
  • "meaningful learning"
  • "student scientific participation"
Alfaro-Ponce, B., Durán-González, R., Morales-Maure, L. et al. (2024),Citizen science as a relevant approach to the challenges of complex thinking development in higher education: mapping and bibliometric analysis. Humanit Soc Sci Commun 11, 341. https://doi.org/10.1057/s41599-024-02853-5
Aristeidou, M., Lorke, J., & Ismail, N. (2023). Citizen science: Schoolteachers’ motivation, experiences, and recommendations. International Journal of Science and Mathematics Education, 21(7), 2067-2093. doi.org/10.1007/s10763-022-10340-z
Bautista-Puig, N.; De Filippo, D.; Mauleón, E.; Sanz-Casado, E.(2019) Scientific Landscape of Citizen Science Publications: Dynamics, Content and Presence in Social Media. Publications 7(12). https://doi.org/10.3390/publications7010012
Bela, G., Peltola, T., Young, J. C., Balázs, B., Arpin, I., Pataki, G., et al. (2016). Learning and the transformative potential of citizen science. Conserv. Biol. 30, 990–999. doi: 10.1111/cobi.12762
Boland, A., Dickson, R., & Cherry, G. (2017). Doing a systematic review: A student’s guide. Sage Publications.
Bopardikar, A., Bernstein, D. & McKenney, S. (2023). Boundary Crossing in Student-Teacher-Scientist-Partnerships: Designer Considerations and Methods to Integrate Citizen Science with School Science. Instr Sci 51, 847–886 https://doi.org/10.1007/s11251-022-09615-3
Calvera-Isabal, M. , Santos M. & Davinia Hernández-Leo (2023): Towards Citizen Science-Inspired Learning Activities: The Co-design of an Exploration Tool for Teachers Following a Human-Centred Design Approach, International Journal of Human–Computer Interaction, DOI: 10.1080/10447318.2023.2201554
Chaubey, A. K, Singh, A. (2021).  Analysis of citizen science scientific publications: A scientometric study. Library Philosophy and Practice (e-journal).. May  5645. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/5645
Cronje, R., Rohlinger, S., Crall, A., & Newman, G. (2011). Does Participation in Citizen Science Improve Scientific Literacy? A Study to Compare Assessment Methods. Applied Environmental Education & Communication, 10(3), 135–145. https://doi.org/10.1080/1533015X.2011.603611
Ghirotto, L. (2023). Revitalising Empirical Research in Education with Citizen Science: From (Solving) Misinterpretations to (Embracing) Opportunities. Encyclopaideia, 27(1S), 45–53. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/16383
Hand, E. (2010).  Citizen science: People power. Nature 466, 685–687 .https://doi.org/10.1038/466685a
Henderson, J., Ward, P. R., Tonkin, E., Meyer, S. B., Pillen, H., McCullum, D., et al. (2020). Developing and maintaining public trust during and post-COVID-19: can we apply a model developed for responding to food scares? Front. Public Health 8:369. doi: 10.3389/fpubh.2020.00369
Isaac S. Rosenthal, Molly N. Simon, Laura Trouille & Jarrett E.K Byrnes (2024): A citizen science approach to teaching climate change in introductory- level undergraduate general science courses, Journal of Geoscience Education, DOI: 10.1080/10899995.2023.2292945
Jackson, L. M. (2019). The psychology of prejudice: From attitudes to social action (2nd ed.). American Psychological Association
Jordan, R., Crall, A., Gray, S., Phillips, T., and Mellor, D. (2015). Citizen science as a distinct field of inquiry. BioScience 65, 208–211. doi: 10.1093/biosci/biu217
Kali, Y., Sagy, O., Matuk, C., & Magnussen, R. (2023). School participation in citizen science (SPICES): substantiating a field of research and practice. Instructional Science, 51(5), 687-694. https://doi.org/10.1007/s11251-023-09638-4
Kelemen-Finan, J., Scheuch, M., & Winter, S. (2018). Contributions from citizen science to science education: an examination of a biodiversity citizen science project with schools in Central Europe. International Journal of Science Education, 40(17), 2078–2098. https://doi.org/10.1080/09500693.2018.1520405
Kloetzer, L., Lorke, J., Roche, J., Golumbic, Y., Winter, S., Jõgeva, A. (2021). Learning in Citizen Science. In: Vohland, K., et al. The Science of Citizen Science. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-58278-4_15
Lüsse M., Brockhage F, Beeken M & Verena Pietzner (2022) Citizen science and its potential for science education, International Journal of Science Education, 44:7, 1120-1142, DOI: 10.1080/09500693.2022.2067365
Narimani, H., Tahmasebi Limooni, S., & ghiasi, M. (2022). The presentation of the influence of the Educational Interactions of faculty members and students with librarians on Scientific Products: Grounded Theory Approach. Journal of Educational Planning Studies11(21), 149-164. doi: 10.22080/eps.2023.22391.2070
Quinnell, R., Motion, A., Illingworth, S., Calyx, C., Bray, H., & Borda, A. (2023). Citizen science in Australian higher education: emerging learning and research communities. International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 31(1). doi.org/10.30722/IJISME.31.01.001
Roche J, Bell L, Galvão C, Golumbic YN, Kloetzer L, Knoben N, Laakso M, Lorke J, Mannion G, Massetti L, Mauchline A, Pata K, Ruck A, Taraba P and Winter S (2020) Citizen Science, Education, and Learning: Challenges and Opportunities. Front. Sociol. 5:613814. doi: 10.3389/fsoc.2020.613814
Sackey, N., Meyer, C. and Weingart, P. (2024). Citizen science and learning outcomes: assessment of projects in South Africa JCOM 23(03), A02. https://doi.org/10.22323/2.23030202
SaedMocheshi,L. Salimi,J. & Azizi,N. (2020). A Study of the Concept and Dimensions of Academic Citizenship in Iranian Higher Education System; Implications in Educational Planning. Journal of Educational Planning Studies8(16), 203-2039. doi: 10.22080/eps.2020.2871
Seif, A.A (2023). Introduction to Learning Theories, Tehran: Doran
Solé Caterina, Digna Couso & María Isabel Hernández (2023): Citizen science in schools: a systematic literature review, International Journal of Science Education, Part B, DOI: 10.1080/21548455.2023.2280009
Tippett, C., McLean, L. R., Bergen, J., & Baroud, J. (2021). Social Studies, Science, and Civics: Teacher Education and Citizen Science in the 21st Century. Alberta Journal of Educational Research, 67(4), 372–396. https://doi.org/10.11575/ajer.v67i4.69361
Williams, K. A., Hall, T. E., & O’Connell, K. (2021). Classroom-based citizen science: impacts on students’ science identity, nature connectedness, and curricular knowledge. Environmental Education Research, 27(7), 1037–1053. https://doi.org/10.1080/13504622.2021.1927990
Wu Y. & Marco Fabio Benaglia (2024) Mapping the evolution path of citizen science in education: a bibliometric analysis, International Journal of Science Education, Part B, 14:2, 212-231, DOI: 10.1080/21548455.2023.2261600
Zhang, E. Y., Hundley, C., Watson, Z., Farah, F., Bunnell, S., & Kristensen, T. (2023). Learning by doing: A multilevel analysis of the impact of citizen science education. Science Education, 107(5), 1324-1351. DOI: 10.1002/sce.21810