چالش‌های فرا روی معلمان مهارت‌آموز و ارائه راهکار براساس تجارب زیسته آن‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888 -14665 تهران، ایران

10.22080/eps.2024.28066.2290

چکیده

هدف: اقدامات در آموزش‌و‌پرورش زمانی منجر به دستیابی به هدف مورد نظر خواهد شد که برنامه‌ریزی صحیحی برای آن صورت گیرد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل چالش‌های فراروی معلمان ماده 28 و راهکاریابی برای این چالش‌ها بر اساس تجارب زیسته آن‌هادر جهت تحول در برنامه‌ریزی آموزشی برای آنان بود.
روش‌شناسی: رویکرد پژوهش، کیفی و استراتژی پژوهش پدیدارشناسی از نوع 4 مرحله‌ای ون مانن بود. جهت جمع‌آوری داده‌ها، از ابزار مصاحبه‌ ساختاریافته محقق ساخته بهره برده شد. میدان پژوهش شامل سری نهم از معلمان مهارت آموز استان کردستان در سال تحصیلی1403-1402 به تعداد 150 نفر بود که با ملاک اشباع‌یافتگی داده‌ها تعداد 27 نفر انتخاب شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها در دو گام حاصل شد: گام نخست، شامل چالش‌های پیش‌روی معلمان ماده 28 بود که در این راستا، 5 مورد مضامین فراگیر، 15 مورد مضامین سازمان‌دهنده و 117 مضمون پایه حاصل شد. مضامین سازمان‌دهنده‌ در ارتباط با چالش‌های ارزشیابی، چالش‌های مدیریتی، دانش تخصصی و کلاسداری معلم، چالش‌های دوره‌ی پودمان، چالش‌های اداری، چالش‌های مربوط به برگزاری دوره‌های ضمن خدمت، ارتباط با اولیا و دانش‌آموزان و چالش‌های امکانات و تجهیزات آموزشی مدارس هستند. در گام دوم راهکارهای معلمان ماده 28 برای رفع چالش‌ها بیان شد. یافته‌های این گام شامل 5 مورد مضامین فراگیر، 13 مضامین سازمان‌دهنده و 109 مضمون پایه بود. مضامین سازمان‌دهنده‌ عبارت‌اند از: راهکارهای حوزه روش و ابزارهای تدریس، توانمند کردن معلمان، راهکارهای حوزه ارزشیابی، کیفیت بخشی به پودمان‌های دانشگاه، راهکارهای مربوط به امورات اداری، کیفیت بخشی به دوره‌های ضمن خدمت، ارتباط مؤثر با اولیا و دانش‌آموزان و تجهیز مدارس به تمام امکانات آموزشی هستند.
نتیجه‌گیری و پیشنهادها: یافته‌ها حاکی از عدم آمادگی معلمان ماده 28 برای آموزش و کیفیت پایین دوره پودمان است که باعث ایجاد ترس و اضطراب در نومعلمان و پایین آمدن کیفیت آموزش و یادگیری شده است. در این راستا توانمند کردن معلمان و تلاش کارکنان نظام‌های آموزشی در پویایی و توسعه در نظام آموزشی نقش بسزایی دارد. بنابراین با توجه به چالش‌های فراروی معلمان ماده 28 پیشنهاد می‌شود برنامه‌ریزی آموزشی کنونی آنان بر مبنای یافته‌ها، متحول گردد.
نوآوری و اصالت: باتوجه به اینکه تاکنون چالش‌های فراروی معلمان ماده 28 مورد بررسی قرار نگرفته است، پژوهش حاضر به بررسی تجارب زیستۀ معلمان ماده 28 از چالش‌های فراروی آن‌ها و ارائۀ راهکارهایی برای این چالش‌ها می‌پردازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Challenges facing trainee teachers and providing solutions based on their lived experiences

نویسنده [English]

  • Mazhar Babaee
Assistant Professor,,Department of Educational Sciences, Farhangian University, PO Box 888-14665 Tehran, Iran
چکیده [English]

Aim: Actions in education will lead to achieving the desired goal when they are properly planned. The purpose of this study was to identify and analyze the challenges facing Article 28 teachers and find solutions to these challenges based on their lived experiences in order to transform educational planning for them.
Methodology: The research approach was qualitative and the research strategy was phenomenological, of the 4-stage type of Van Manen. A researcher-made structured interview tool was used to collect data. The research field included the ninth series of skilled teachers in Kurdistan Province in the academic year 1402-1403, totaling 150 people based on the data saturation criterion, 27 people were selected.
Results: The findings were obtained in two steps: The first step included the challenges facing Article 28 In this regard, 5 overarching themes, 15 organizing themes, and 117 basic themes were obtained. The organizing themes are related to evaluation challenges, management challenges, teacher expertise and classroom management, induction course challenges, administrative challenges, challenges related to holding in-service courses, communication with parents and students, and challenges related to school facilities and educational equipment In the second step, Article 28 teachers' solutions to overcome the challenges were outlined. The findings of this step included 5 overarching themes, 13 organizing themes, and 109 basic themes. The organizing themes include: solutions in the field of teaching methods and tools, empowering teachers, solutions in the field of evaluation, providing quality to university infrastructure, solutions related to administrative affairs, providing quality to in-service courses, effective communication with parents and students, and equipping schools with all educational facilities.
Conclusions and suggestions: The findings indicate that the teachers of Article 28 are not prepared for education and the low quality of the Podman course which has caused fear and anxiety in new teachers and lowering the quality of teaching and learning. In this regard, empowering teachers and the efforts of educational system employees play a significant role in the dynamics and development of the educational system. Therefore, considering the challenges facing Article 28 teachers, it is suggested that their current educational planning be transformed based on the findings.
Innovation and originality: Considering that the challenges facing teachers in Article 28 have not been examined so far, the current research examines the lived experiences of Article 28 teachers of the challenges they face and provides solutions for these challenges.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Article 28
  • challenges
  • lived experiences
  • solutions
  • educational planning