لزوم برنامه ریزی برای بالندگی کارآفرینی دانشجویان :مطالعه موردی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، رشته مدیریت آموزش عالی،گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد،واحدعلوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی،

2 استاد، دکتری تخصصی رشته مدیریت آموزش عالی؛ دانشکده مدیریت ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ( نویسنده مسئول )

3 استادمدیریت آموزش عالی،گروه مدیریت آموزشی ،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آراد علوم و تحقیقات تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر  ارائه الگویی برای بالندگی کارآفرینی دانشجویان در آموزش عالی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر نوع داده آمیخته(کمی– کیفی) بود. در بخش کیفی با استفاده از روش داده­ بنیاد از طریق مصاحبه نیمه ­ساختار یافته با 15 نفر ازصاحب‌نظران به شناخت ابعاد بالندگی کارآفرینی دانشجویان پرداخته شد.دربخش کمی، جامعه آماری شامل دانشجویان واحدهای دانشگاه­ آزاد تهران بود. حجم نمونه با استفاده ازجدول مورگان و روش تصادفی طبقه­ای، 384 نفر تعیین شد. الگوی به­ دست ­آمده در بخش کیفی، در قالب پرسشنامه محقق­ساخته که روایی محتوایی آن تایید و پایایی آن با آلفای کرونباخ مقدار 88/0 به دست آمد. روایی ابزار گردآوری داده‌ها از طریق روایی محتوایی و روایی سازه انجام شد.‏ روش تحلیل داده‌های کیفی، کدبندی بود. نهایتاً الگوی بالندگی کارآفرینی دانشجویان به منظور برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، با سه بُعد (مؤلفه­های بالندگی کارآفرینی، روش­های بالندگی کارآفرینی و سازو کارهای بالندگی کارآفرینی)، 9 مؤلفه (نگرش کارآفرینی، دانش کارآفرینی، مهارت کارآفرینی، روش‌های ارائه مستقیم، روش­های تعاملی، روش­های کاربردی- عملیاتی، کارآفرینی در محیط واقعی، کارآفرینی در محیط مجازی، کارآفرینی در محیط دانشگاه) و 77 شاخص طراحی شد. نتایج نشان داد که «دانش کارآفرینی»، «روش تعامل» و «سازو کار کارآفرینی در محیط مجازی» بیشترین همبستگی را با بالندگی کارآفرینی دارند.  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The need for planning for student entrepreneurship development: A case study

نویسندگان [English]

  • maryam najafi moghadam nejhad 1
  • hamidreza arasteh 2
  • Hamideh Reshadatjoo 3
1 PhD student،Higher Education Management،Faculty of Management and Economics،Islamic Azad ,,University of Science and Research, Tehran-Iran
2 uni kharazmi
3 Department of Educational Management Administration of, School of Management and Economics ،Islamic Azad University Science and Research Branch،Tehran،Iran
چکیده [English]

The purpose of this research was to provide a model based on the development of students' entrepreneurship for educational and curriculum planning in higher education. The grounded theory was used to identify the dimensions of students' entrepreneurship through semi-structured interviews with 15 experts. In the quantitative part, the statistical sample included 384 students of Tehran Azad University. The obtained model in the qualitative section was in the form of a researcher-made questionnaire whose content validity was confirmed and its reliability was obtained with Cronbach's alpha of 0.88. The validity of the data collection tool was determined by content validity and structural validity. The method of qualitative data analysis was coding and for quantitative data analysis the Structural Equation Modeling test  was used. Finally, students' entrepreneurial development model for educational and curriculum planning with three dimensions  (entrepreneurial development, entrepreneurial development methods and entrepreneurial development mechanisms), 9 components (entrepreneurial attitude, entrepreneurial knowledge, entrepreneurial skills, direct presentation methods , interactive methods, applied-operational methods, entrepreneurship in real environment, entrepreneurship in virtual environment, entrepreneurship in university environment) and 77 indicators was designed. The results showed that "entrepreneurial knowledge", "interaction method" and "entrepreneurship mechanism in the virtual environment" had the highest correlation with entrepreneurial development. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • entrepreneurial development
  • conceptual model
  • educational and curriculum planning