دیدگاه اساتید نسبت به بکارگیری هوش مصنوعی در تدریس در نظام آموزش عالی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته آموزش عالی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

10.22080/eps.2025.28831.2330

چکیده

هدف:آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی نقش حیاتی در بهبود روش یادگیری و فرآیندهای آموزشی ایفا می‌کند. با انجام پژوهش­هایی در این زمینه کاربردهای هوش مصنوعی بیشتر آشکار می­شود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف کلی دیدگاه اساتید نسبت به بکارگیری هوش مصنوعی در تدریس در نظام آموزش عالی ایران انجام شده است.
روش‌شناسی: روش تحقیق در این پژوهش بصورت کیفی و جمع­آوری اطلاعات به صورت مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. جامعه آماری پژوهش را 12 نفر(3 نفر زن و 9 نفر مرد) از اساتید دانشگاه­های دولتی در تهران و کرج بود. نمونه گیری به صورت هدفمند و تا اشباع نظری ادامه یافت. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزارmaxqda  نسخه 22 انجام گرفت. اعتباریابی اطلاعات با استفاده از کنترل اعضا و چک کردن از طریق شرکت کنندگان و نیز بازرسی مجدد مسیر کسب اطلاعات و خودبازبینی محقق انجام شد.
یافته‌ها: تحلیل یافته­های حاصل از مصاحبه­ها منجر به شناسایی 4 مقوله اصلی  یعنی(تسهیل در یادگیری و کسب مهارتها، تولید محتوای آموزشی هوشمند، شخصی سازی کردن آموزش، تسهیل در ارزشیابی آموزشی) و 56 زیر مقوله فرعی شد.
نتیجه‌گیری و پیشنهادها: با توجه به کاربردهای مهم هوش مصنوعی در آموزش به اساتید دانشگاهها توصیه می­شود که در تدریس خود از هوش مصنوعی استفاده کنند. چرا که استفاده ازهوش مصنوعی یک نیاز اساسی جهت به روز شدن دانشجویان از حیث مطالب آموزشی و کیفیت در یادگیری و همچنین دسترسی به مطالب آموزشی  می­شود.
نوآوری و اصالت:  بررسی همه جانبه استفاده از هوش مصنوعی در تدریس از دیدگاه اساتید در این تحقیق، رویکردی نو به شمار می‌رود. همچنین می­تواند راه­گشای اساتید در بهره­مندی از هوش مصنوعی در تدریس و نیز هدایت پژوهش­های آتی دراین زمینه باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Professors' views on the use of artificial intelligence in teaching in the Iranian higher education system

نویسندگان [English]

  • samad saki 1
  • Hassanreza Zeinabadi 2
  • hossein abbasian 3
  • Bijan Abdollahi 2
1 PhD student in Higher Education, Educational Management Group, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Educational Administration, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Educational Administration, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Aim: Artificial intelligence-based education plays a vital role in improving learning methods and educational processes. By conducting research in this field, the applications of artificial intelligence will be more apparent. Therefore, the present study was conducted with the general aim of examining the views of professors on the use of artificial intelligence in teaching in the Iranian higher education system.
Methodology: This qualitative study employed semi-structured interviews for data collection. The research sample consisted of 12 professors (Three women and nine men) from public universities in Tehran and Karaj, selected through purposive sampling until theoretical saturation was achieved. Data analysis was conducted using MaxQDA version 22 software. Information validation was ensured through participant verification, member checks, re-examination of data collection pathways, and researcher self-review.
Results: Analysis of the findings from the interviews led to the identification of 4 main categories, namely (facilitating learning and acquiring skills, producing intelligent educational content, personalizing education, facilitating educational evaluation) and 56 subcategories.
Conclusions and suggestions: Given the important applications of artificial intelligence in education, university professors are advised to use artificial intelligence in their teaching, because the use of artificial intelligence is a basic requirement for updating students in terms of educational content and quality of learning, as well as access to educational content.
Innovation and originality: This study provides a fresh perspective by examining university professors' attitudes toward AI-enhanced teaching. Its insights can facilitate AI adoption in higher education and serve as a foundation for future research in the field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Artificial Intelligence
  • Higher Education
  • Educational Planning
  • Personalized Learning
  • Educational Assessment

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 18 خرداد 1404
  • تاریخ دریافت: 23 اسفند 1403
  • تاریخ بازنگری: 31 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 01 خرداد 1404