طراحی مدل مفهومی برنامه‌ریزی آموزشی کوتاه‌مدت انعطاف‌پذیر در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری برنامه ریزی توسعه اموزش عالی دانشگاه کردستان رئیس مرکز فنی و حرفه ای خواهران بابل

10.22080/eps.2025.28485.2306

چکیده

هدف: با توجه به تغییرات شتابان بازار کار و نقش کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ایران در تأمین نیروی انسانی مهارت‌محور، ضروری است ساختارها و فرایندهای آموزشی متناسب با تحولات فناورانه و تقاضاهای شغلی جدید بازنگری شوند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بومی برنامه‌ریزی آموزشی کوتاه‌مدت انعطاف‌پذیر در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ایران انجام شده است تا با شناسایی و تبیین مؤلفه‌های کلیدی، الگویی منسجم و کارآمد برای واکنش سریع به نیازهای مهارتی ارائه دهد.
روش شناسی: پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته (کیفی–کمی) و طرح اکتشافی متوالی انجام شد. در بخش کیفی، با روش پدیدارشناسی و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با ۸ خبره آموزش فنی و حرفه‌ای (گزینش‌شده به‌صورت هدفمند) داده‌ها گردآوری و با تحلیل پدیدارشناختی طبقه‌بندی شد. در بخش کمی، پژوهش به روش توصیفی–پیمایشی انجام و پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته میان ۲۵۱ مربی و کارشناس (انتخاب‌شده به روش تصادفی) توزیع گردید. روایی و پایایی ابزارها از طریق روش‌های معتبر تأیید شد و برازش مدل پیشنهادی با تحلیل عاملی و مدل‌سازی معادلات ساختاری سنجیده شد. این رویکرد آمیخته، درکی عمیق و امکان تعمیم نتایج را فراهم ساخت.
یاقته ها: در بخش کیفی تحلیل مصاحبه‌هاشان داد که سه بعد ساختاری، فرایندی و اجرایی مهم‌ترین عوامل مؤثر بر انعطاف‌پذیری برنامه‌ریزی آموزشی هستند. نتایج تحلیل عاملی نیز (با بارهای عاملی ۰.۷۲، ۰.۶۸ و ۰.۶۵) جایگاه کلیدی این سه بعد را تأیید کرد و شاخص‌های برازش مدل بیانگر اعتبار مطلوب الگوی پیشنهادی می باشد.همچنین، یافته‌ها نشان می‌دهد که پیاده‌سازی موفق این الگو مستلزم بازطراحی ساختارهای سازمانی، تقویت فرایندهای پایش و ارزشیابی و توسعه زیرساخت‌های اجرایی است.
نتیجه‌گیری و پیشنهادات: پژوهش حاضر نشان می‌دهد که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، برای همگامی با تحولات فناوری و پاسخگویی به نیازهای بازار کار، ناگزیر است ساختارها و فرایندهای برنامه‌ریزی آموزشی خود را به‌صورت جامع بازطراحی کند. در این راستا، مدل پیشنهادی با ارائه چارچوبی عملیاتی، می‌تواند انعطاف‌پذیری و اثربخشی برنامه‌ریزی آموزشی را به‌طور چشمگیری ارتقا دهد.
نوآوری و اصالت: پژوهش، علاوه بر ارائه مدل بومی مبتنی بر شرایط خاص ایران، معیارهای سنجش عملیاتی جدیدی را برای ارزیابی انعطاف‌پذیری معرفی کرده است. این دستاوردها، به غنای ادبیات علمی در حوزه برنامه‌ریزی آموزشی انعطاف‌پذیر کمک می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Conceptual Model for Flexible Short-Term Educational Planning in the Technical and Vocational Training Organization (TVTO) of Iran Somayeh Mohammadizad

نویسنده [English]

  • somayeh mohammadizad
PhD higher education development planning The University of Kurdistan ۳۱/۵۰۰۰ head of Center Technical and professional Babol
چکیده [English]

Aim: Given the rapid changes in the labor market and the pivotal role of the Technical and Vocational Training Organization (TVTO) of Iran in providing a skilled workforce, it is essential to revise educational structures and processes in alignment with technological advancements and emerging job demands. Accordingly, this study aims to design a localized model for flexible short-term educational planning in TVTO, identifying and conceptualizing key components to develop a coherent and efficient framework for a swift response to skill needs.
Methodology: This study employed a mixed-methods approach with a sequential exploratory design. In the qualitative phase, data were collected through a phenomenological method and semi-structured interviews with eight experts in technical and vocational education, selected via purposive sampling. The data were then categorized using phenomenological analysis. In the quantitative phase, a descriptive-survey method was utilized, and a researcher-developed questionnaire was distributed among 251 instructors and experts selected through random sampling. The validity and reliability of the research instruments were confirmed through established methods, and the proposed model was evaluated using exploratory factor analysis (EFA), confirmatory factor analysis (CFA), and structural equation modeling (SEM). This mixed-methods approach provided an in-depth understanding of expert perspectives while enabling the generalization of findings to a broader population.
Results: The qualitative analysis of interviews identified three key dimensions—structural, procedural, and operational—as the most influential factors in educational planning flexibility. The results of factor analysis (with factor loadings of 0.72, 0.68, and 0.65) confirmed the central role of these dimensions, and model fit indices indicated the validity of the proposed framework. Additionally, the findings suggest that successful implementation of this model requires organizational restructuring, enhancement of monitoring and evaluation processes, and the development of operational infrastructures.
Conclusion and Recommendations: The study highlights that for TVTO to keep pace with technological advancements and labor market demands, a comprehensive redesign of its educational planning structures and processes is imperative. In this regard, the proposed model offers an operational framework that can significantly enhance the flexibility and effectiveness of educational planning.
Innovation and Originality: This study not only presents a localized model tailored to Iran’s specific conditions but also introduces new operational assessment criteria for evaluating flexibility. These contributions enrich the academic literature on flexible educational planning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational planning
  • Flexibility in educational planning
  • Skill training
  • Technical and Vocational Training Organization
  • Short-term educational programs
Ashenafi, M. (2022). An assessment on the practices and challenges of project planning and implementation: The case of Federal Technical and Vocational Education Training Agency (FTVETA) Office Building Expansion Project. Mary’s University. http://hdl.handle.net/123456789/6950
Cedefop. (2023). The future of vocational education and training in Europe: Synthesis report. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series; No 125. http://data.europa.eu/doi/10.2801/08824
Cedefop. (2024). Vocational education and training policy briefs 2023 – Spain. Cedefop monitoring and analysis of vocational education and training policies. http://data.europa.eu/doi/10.2801/972981
Creswell, J. W. (2015). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4th ed.). SAGE Publications.
dibaei, M. , & sobhanenejad, M. (2021). Designing a Conceptual Model of a Comprehensive Entrepreneurship Education System: Dimensions, Elements and Components. Journal of Educational Planning Studies9(18), 151-169. doi: 10.22080/eps.2021.19727.196. [In Persian]
Gessler, M., & Siemer, C. (2020). The dual system of vocational education and training in Germany—What can be learnt about education for (other) professions? In S. McGrath, M. Mulder, J. Papier, & R. Suart (Eds.), Handbook of vocational education and training: Developments in the changing world of work (pp. 1–16).
Johnson, W., & Wolf, F. (2019). Bridging the skills gap: Approaches to vocational education and training in the era of Industry 4.0. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 104(9–12), 3469–3482.
Khiyabani, H., & Sarbaz, S. (2021). Transformation in Technical and Vocational Education (TVE): The Case of Iranian TVE System. Education Quarterly Reviews, 4(4), 143–153. [In Persian]
Kuczera, M., & Jeon, S. (2019). Vocational education and training in Sweden: OECD reviews of vocational education and training. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/g2g9fac5-en
Lotfi Jalalabadi, M., Farhadi, A., & Roayai, S. (2020). Designing a competency-based model for vocational students using grounded theory. Kaarafun Journal, 16(46), 71–100. [In Persian]
Mohammadizad, S., Azizi, N., & Salehi Omran, E. (2020). A critical reflection on vocational training policies and mechanisms in consistency with entrepreneurial university standards: Case study: Technical and vocational university. Educational Planning Studies Quarterly, 8(16), 1–29. [In Persian]
Mousavi, S. M. , pourkarimi, J. , & Narenji Sani, F. (2020). Identification Professional Competencies of Industrial Educators in the Technical and Vocational Schools. Journal of Educational Planning Studies9(17), 19-45. doi: 10.22080/eps.2021.3194. [In Persian]
OECD. (2018). The future of education and skills: Education 2030. OECD Publishing. Retrieved from https://www.oecd.org/education/the-future-of-education-and-skills_5424dd26/54ac7020-en.pdf
Saeimian, M., & Ahmadvand, A. M. (1400). Evaluation of the effectiveness of technical and vocational education with a system dynamics approach. In Proceedings of the 2nd International Conference on Challenges and New Solutions in Industrial Engineering, Management, and Accounting. https://civilica.com/doc/1244506 [In Persian]
Salehi Omran, E. (2024). Organizing advanced skill trainings: integration and aggregation of technical and professional university and applied scientific university. Journal of Educational Planning Studies13(25), 3-27. doi: 10.22080/eps.2024.27734.2282. [In Persian]
Shukla, D. D., Bhatia, M. P. S., & Maheshwari, R. (2024, October 12). A study of the significance of vocational education and entrepreneurial skill generation in sustainable economic development of India. International Journal for Multidisciplinary Research (IJFMR), 6(5), 1–9.
Teece, D. J. (2018). Dynamic capabilities as (workable) management systems theory. Journal of Management & Organization, 24(3), 359–368.
UNESCO. (2021). Reimagining our futures together: A new social contract for education. Paris: UNESCO.