تدوین راهبردهای تغییر نظام آموزش عالی در ایران: رشته حسابداری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج ، ایران

2 استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه،‌ایران

3 استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد سنندج، سنندج، ایران

10.22080/eps.2025.27818.2283

چکیده

هدف:. این پژوهش با هدف کلی تدوین راهبردهای تغییر در نظام آموزش عالی در رشته حسابداری در ایران انجام شد.
روش‌شناسی: این پژوهش با استفاده از ماتریش SWOT نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید پیرامون موضوع شناسایی شد و با استفاده از تکنیک AHP اولویت‏ بندی شدند.جامعه آماری پژوهش کارشناسان آگاه و متخصص موضوع در سازمان‏های ذیربط بودند. برای پردازش اطلاعات از تکنیک SWOT-AHP با استفاده از نرم‏افزار Expert Choice انجام شد.
یافته‌ها: یافته‏های پژوهش نشان داد که نقاط ضعف، تهدید، فرصت و قوت در موضوع مورد مطالعه اولویت‏های اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند که نشان دهنده غالب بودن فضای مخاطره‏آمیز بر فضای مفید است. علاوه بر این در اولویت‏بندی نواحی استراتژیک نتایج نشان داد که به ترتیب ناحیه WT یعنی راهبرد دفاعی (حداقل – حداقل)، ناحیه WO یعنی راهبرد انطباقی (راهبرد حداقل – حداکثر)، ناحیه ST یعنی راهبرد اقتضایی (حداکثر – حداقل) در نهایت آخرین راهبرد بر محور SO یعنی راهبرد تهاجمی (حداکثر – حداکثر) است. علاوه بر این، براساس ماتریس TOWS اقدام به طراحی 12 راهبرد لازم در زمینه تغییر در سیستم آموزش عالی در رشته حسابداری شد.
نتیجه‌گیری و پیشنهادها: نظام آموزش عالی حسابداری در دهه اخیر به دلیل تغییرات بازار و نظام نوآوری بیش از هر رشته‏ای دیگر نیازمند تغییر و تطابق بیشتر با بازار کار است. بنابراین، بروزرسانی سیستم‏های آموزشی حسابداری براساس نیازها و تحولات اجتماعی و محیطی جهت هماهنگ نمودن تعداد فارغ التحصیلان حسابداری طبق نیاز کشور و  تعریف یک ساختار یا نهادی مشخص در راستای راهبری و بازنگری مداوم رشته حسابداری با توجه به پویا و تکنیکی بودن حسابداری بسیار مورد نیاز می‏باشد.
نوآوری و اصالت:  تاکنون تحقیقی با عنوان تدوین راهبردهای تغییر در نظام آموزش عالی در رشته حسابداری در  کشورانجام نشده است و به دلیل خلاء موجود این تحقیق طراحی و تدوین شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing strategies for changing the higher education system in Iran: accounting field

نویسندگان [English]

  • Fariba Habibi Kelak 1
  • FArshid Khayrolahi 2
  • Amir Mahmoudi Khushro 3
1 Ph.D Student, Department of Accounting, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
2 Assistant Professor, Department of Accounting, Azad University, Sanandaj Branch, Sanandaj, Iran
3 Assistant Professor, Department of Accounting, Azad University, Kermanshah Branch, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

Aim:  This research was conducted with the overall goal of developing change strategies in the higher education system in accounting in Iran.
Methodology: This research identified the strengths, weaknesses, opportunities, and threats of the subject using the SWOT matrix and prioritized them using the AHP technique. The statistical population of the research were knowledgeable and subject matter experts in relevant organizations. The SWOT-AHP technique was used to process the information using the Expert Choice software.
ResultsThe research findings showed that the weaknesses, threats, opportunities and strengths in the subject under study were assigned the first to fourth priorities, which indicates the dominance of the risky space over the useful space. In addition, in prioritizing strategic areas, the results showed that, respectively, the WT area means defensive strategy (minimum - minimum), the WO area means adaptive strategy (minimum - maximum strategy), the ST area means contingency strategy (maximum - minimum), and finally the last strategy is based on the SO axis, which means offensive strategy (maximum - maximum). In addition, based on the TOWS matrix, 12 necessary strategies were designed in the field of change in the higher education system in the field of accounting.
Conclusions and suggestions: Accounting higher education system in the last decade due to market changes and innovation system more than any other discipline needs to change and adapt more to the labor market, therefore, they need a model that guides the education system in reaching to these goals. The strategies designed in this research can be helpful.
Innovation and originality: So far, no research with this title has been done in the country, and due to the existing vacuum, this research was designed and compiled .

کلیدواژه‌ها [English]

  • SWOT-AHP
  • strategic model
  • accounting field
  • higher education
  • educational system change