برنامه ریزی آموزشی در دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر انتظارات دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، پردیس شهید هاشمی نژاد دانشگاه فرهنگیان مشهد ایران

2 گروه علوم تربیتی پردیس شهید هاشمی نژاد دانشگاه فرهنگیان مشهد ایران

10.22080/eps.2024.26193.2226

چکیده

هدف: تضمین کیفیت خدمات و طراحی برنامه‌ریزی‌های  منسجم جهت نیل به پیشرفت برای ذی‌نفعان از رسالت‌‌‌های اصلی نظام‌‌‌های آموزش عالی می باشد. لذا پژوهش حاضر به منظور بررسی انتظارات دانشجویان جهت برنامه‌ریزی آموزشی موثرتر در دانشگاه فرهنگیان انجام شد. 
روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و رویکرد کیفی از نوع راهبرد تحلیل محتوا است. نمونه‌گیری با شیوه هدفمند ملاک محور تا حد اشباع داده‌‌‌ها انجام شد. ابزار گرداوری اطلاعات گزارشات مکتوب دانشجویان بود. 36 گزارش تحلیل و کدگذاری شد. روایی یافته‌‌‌ها با ارایه مقولات توصیف شده به 10 نفر از نویسندگان گزارشات، بررسی و دقت کد‌گذاری‌ها  تایید شد. پایایی با کدگذاری مجدد داده‌‌‌ها و همگرایی مناسب بین کدگذاری‌‌‌های قبلی و مجدد حاصل شد.
یافته‌‌‌ها: انتظارات دانشجویان شامل 165 مقوله معنادار بود. عبارت‌های به دست آمده شامل انتظارات دانشجویان در ابعاد اداری- سازمانی و آموزشی و مضامین فضا و تجهیزات، نحوه ارتباط با دانشجو، حمایت‌‌‌های علمی ، وضعیت آموزش، برنامه درسی، سرفصل دروس و ارزشیابی آموزشی است.
نتیجه گیری و پیشنهادات: برآوردن انتظارات دانشجویان با تنظیم برنامه‌‌‌های آموزشی مناسب از رسالت‌‌‌های دانشگاه است. نتایج تحقیق حاضر ضرورت توجه به آن‌ها را نشان می دهد. لذا توجه به انتظارات دانشجویان در برنامه‌ریزی دانشگاه‌‌‌ها پیشنهاد می‌گردد. 
نوآوری و اصالت: شناسایی انتظارات دانشجویان به شیوه تحلیل محتوا با استفاده از متن نوشتاری، بازنگری سیستم آموزشی و سازمانی دانشگاه، تدوین استانداردهای به روز، تنظیم برنامه‌‌‌های آموزشی مناسب و نظارت بر حسن اجرای آن است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Educational Planning at Farhangian University According to Students’ Expectations

نویسندگان [English]

  • zohre saneii mehri 1
  • zohre naderpure 2
1 Instructor of Educational Sciences, Department of Educational Sciences, Hasheminejad Paradise
2 Bachlore of Educational Sciences, Department of Educational Sciences, Hasheminejad Paradise, University of Farhangian
چکیده [English]

Objective: Ensuring the quality of services and designing coherent plans to achieve progress for the beneficiaries is one of the main missions of higher education systems. Therefore, the present research was conducted in order to investigate the expectations of students for more effective educational planning at Farhangian University.
Method: The current research is applied in terms of purpose and content analysis strategy using a qualitative approach. Sampling was done reached with a purposeful criteria-based method until data saturation was reached. The data collection tool used students' written reports. 36 reports were analyzed and coded. The validity of the findings was confirmed by presenting the described categories to 10 authors of the reports, and the accuracy of the coding was confirmed. Reliability was achieved by re-coding the data and ensuring adequate convergence between previous and re-codings.
Findings: Students' expectations included 165 meaningful categories. The expressions obtained include the expectations of students in two main categories  administrative-organizational and educational. Themes included space and equipment, communication with students, academic support, educational status, curriculum, course headings, and educational evaluation. Conclusions: One of the university's missions is to meet the students' expectations by establishing suitable educational programs. The research results highlight the importance of paying attention to these expectations. It is recommended to consider students' expectations in university planning.
Conclusions and suggestions: The significance of students' expectations and their efforts to meet them cannot be overstated. The findings of this research underscore the importance of prioritizing students' expectations in all dimensions. By doing so, students can effectively contribute to the development of society after graduation.
Innovation and originality: It is crucial to identify students' expectations from the university and give them due attention. This necessitates a revision of the educational and organizational system of the university, along with the development of up-to-date standards. It is equally important to monitor the successful implementation of these standards to ensure their effectiveness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Student Expectations"
  • "Teacher Training University"
  • "Educational Planning"
  • "University Planning"