ارزیابی نرخ بازده آموزش کارمندان بخش دولتی و غیردولتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 کارشناس ارشد اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

هدف: این تحقیق به هدف محاسبه نرخ بازده آموزش کارمندان بخش دولتی و خصوصی (ان‌جی‌اوها) انجام شده است.
روش­شناسی: برای این منظور، نمونه‌ای متشکل از ۳۴۲ نفر از کارمندان بخش دولتی و غیردولتی شاغل در ۱۰ اداره دولتی و ۱۰ غیردولتی (ان‌جی‌اوها) انتخاب و به‌وسیله توزیع پرسش‌نامه، داده‌های تحقیق جمع‌آوری گردیده است. طبیعی حقوق سالانه کارمندان بخش دولتی و غیردولتی به‌عنوان متغیر وابسته و متغیرهای سال‌های تحصیل، مقاطع تحصیلی، تجربه کاری، مجذور تجربه کاری، جنسیت، درجه شغل و وضعیت حقوقی محل کار (بخش دولتی و غیردولتی) به‌عنوان متغیر مستقل وارد مدل شده‌اند. به روش حداقل مربعات معمولی (OLS) رهیافت تفاضل‌گیری تخمین زده شده است.
یافته­‌ها: نتایج نشان می‌دهد که سال‌های تحصیل و تجربه به ترتیب باعث افزایش پنج و یک درصدی حقوق سالانه می‌گردد. مقاطع تحصیلی (دیپلم، فوق‌دیپلم، لیسانس و فوق‌لیسانس) کارمندان بخش دولتی و غیردولتی با درآمد رابطه مثبت دارد. همچنین مردان بیشتر از زنان حقوق دریافت می‌کنند. همچنین کارمندان غیردولتی (ان‌جی‌اوها) بیشتر از کارمندان دولتی حقوق می‌گیرند.
 نتیجه­‌گیری و پیشنهادات: بررسی آموزش بر درآمد سازمان‌های دولتی و غیر دولتی تأثیر کمی را در افغانستان نشان می‌دهد.
نوآوری و اصالت: تحقیق برای اولین بار برای افغانستان انجام شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluating the Return Rate of Education of Public and Non-Governmental Sector Employees

نویسندگان [English]

  • sayed Amin Mansouri 1
  • seyed morteza afghah 1
  • Mohammad aamer Mohammadi 2
1 Associate Professor of Economics, Department of Economics, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 M.Sc. of Economics, Department of Economics, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

Objective: This research is aimed at calculating the rate of return on training of public and non-government organizations employees (NGOs).
Methodology: For this purpose, a sample of 342 public and non-public sector employees working in 10 public and 10 non-governmental organizations (NGOs) was selected and collected by distributing the research data questionnaire. The natural logarithm of the annual salaries of government and non-governmental sector employees have been modeled as dependent variables and variables of school years, study districts, work experience, work experience, gender, job degree and legal status of the workplace (public and non-governmental sector) as independent variables. The method of minimum ordinary squares (OLS) is estimated to differentiate.
Findings: the results show that years of study and experience increase the annual salary by five and one percent, respectively. Academic districts (diploma, postgraduate, bachelor's and master's degrees) of government and non-government sector employees have a positive relationship with income. Also, men are also paid more than women and NGOs are also paid more than civil servants.
Conclusions and Suggestions: the Education survey shows little impact on the income of governmental and non-governmental organizations in Afghanistan.
Innovation and authenticity: research has been done for Afghanistan for the first time.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Non-Governmental Organizations (NGOs) Education
  • Ministry of Finance
  • Public Sector
  • OLS and Afghanistan