برنامه‌ریزی توسعه سیستم مدیریت عملکرد سازمان آموزش و پرورش با تکنیک سناریونگاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت تطبیقی و توسعه، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائم شهر، مازندران، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.

3 استادیار رشته روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائم شهر، مازندران، ایران.

4 استادیار، گروه ریاضیات و آمار، دانشکده فنی مهندسی، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران.

چکیده

هدف: نوع پژوهش حاضر، ازنظر هدف کاربردی است که هدف ازانجام آن برنامه‌ریزی توسعه سیستم مدیریت عملکرد سازمان آموزش و پرورش با تکنیک سناریونگاری می‌باشد.
روش‌ها: پژوهش حاضر ازنظر روش اجرا تلفیقی بوده وبا روش‌های آینده‌پژوهی، سناریونویسی و رویکرد عدم‌قطعیت‌های بحرانی، همراه با بهره‌گیری از نظر خبرگان انجام شده است. روش گردآوری داده‌ها کتابخانه‌ای، مصاحبه و پرسشنامه می‌باشد لذ از حیث روندپژوهی، یک تحقیق کمی و کلیت آن با توجه به فرایند سناریونویسی، کیفی است.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که سیستم مدیریت عملکرد آموزش و پرورش با پنج عدم‌قطعیت کلیدی درآینده روبه‌رو است که با لحاظ نمودن منطق سناریوها، 4 سناریو با احتمال وقوع بسیار بالا در شرایط پیش‌روی توسعه سیستم مدیریت عملکرد آموزش و پرورش متصور است.
نتیجه‌گیری: جهت برنامه‌ریزی توسعه سیستم مدیریت عملکرد سه نوع کنش از سوی سازمان آموزش و پرورش قابل تصور است: 1. ایجاد تحول بنیادین در سیستم مدیریت عملکرد عرصه تعلیم و تربیت؛ 2. ادامه روند فعلی در سیستم مدیریت عملکرد عرصه تعلیم و تربیت؛ 3. -اتخاذ موضع انفعالی در سیستم مدیریت عملکرد عرصه تعلیم و تربیت. این کنش‌ها در قالب چهار سناریوی قوی منتج از این پژوهش براساس نوع قرارگیری محتوای کیفی در سه دسته سناریوی مطلوب، سناریوی ایستا و سناریوی بحرانی قابل تصورند.
نوآوری و اصالت: ضمن شناسایی سناریوهای ممکن و محتمل توسعه سیستم مدیریت عملکرد آموزش و پرورش در سال‌های آتی، سناریوهای مطلوب توسعه سیستم راتعیین نموده و با تصویر آینده‌های متفاوت و جایگزین، هوشمندی و احتمال دقت بالا را افزایش و راه مقابله با مخاطرات، عدم‌قطعیت‌ها را باز نموده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting the future image of the development of the education organization's performance management system using scenario planning

نویسندگان [English]

  • Moghadeseh Mousazadeh Mousavi 1
  • Asadollah Mehrara 2
  • masoud Yousefzadeh 3
  • Einollah Deiri 4
1 Adaptive management and development, faculty of management, Islamic Azad University, Qaemshahr branch, Iran.
2 * Assistant Professor of government management, faculty of management, Qaemshahr branch, Islamic Azad University, Qaemshahr, Iran.
3 Department of Educational Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Ghaemshahr Branch, Iran
4 Assisant professor of Mathematics and Statistics, faculty of Engineering technology, Qaemshahr branch, Islamic Azad University, Qaemshahr, Iran.
چکیده [English]

Objective: The current type of research is applied in terms of its purpose, the purpose of which is to plan the development of the performance management system of the education organization with scenario planning technique.
Methods: The current research is integrated in terms of the implementation method and has been carried out with the methods of future research, scenario writing and the approach of critical uncertainties, The method of data collection is library, interview and questionnaire, it is qualitative according to the process of scenario writing.
Findings: The findings show that the education performance management system faces five key uncertainties in the future, which, taking into account the logic of the scenarios, 4 scenarios with a very high probability of occurrence are envisioned in the future development of the education performance management system.
Conclusion: In order to plan the development of the performance management system, three types of actions can be imagined by the education organization. These actions can be imagined in the form of four strong scenarios resulting from this research based on the placement of qualitative content in three categories: favorable scenario, static scenario and critical scenario.
Innovation and originality: While identifying the possible and likely scenarios for the development of the education performance management system in the coming years, it determined the desired scenarios for the development of the system and with the image of different and alternative futures, increased intelligence and the possibility of high accuracy and has opened the way to deal with dangers,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Planning
  • performance management system
  • future research
  • scenario planning
  • Aldabbagh, I., & Allawzi, S. (2019). Rethinking Scenario Planning Potential Role in Strategy Making and Innovation: A Conceptual Framework Based on Examining Trends towards Scenarios and Firm's Strategy. Academy of Strategic Management Journal, 18(5), 1-14.
  • Alvarez, S., Afuah, A., & Gibson, C. (2018). Editors’ comments: should management theories take uncertainty seriously?
  • Bouhalleb, A., & Smida, A. (2020). Exploring the relationship between scenario planning and strategic flexibility and complexity. European Journal of International Management, 14(3), 476-493.
  • Booranakit, N., Tungkunanan, P., Suntrayuth, D., & Ebenezer. J. (2018). Good Governance of Thai Local Educational Management. Asia-Pacific Social Science Review. 18(1), 62-77.
  • Cherabin, M., Deihim, J. (2017). The role of educational planning in the realization of national development plans with an emphasis on the educational system. New ideas in science and technology, 1(2).
  • Document of the fundamental transformation of the formal and public education system of the Islamic Republic of Iran on the horizon. (2011). Tehran, Secretariat of the Higher Education Council. [In Persian]
  • Duveneck, A., Grund J., de Haan, G., & Wahler, K. (2021). Futures of area-based initiatives in German education: results from a quantitative Delphi survey. European Journal of Futures Research. https://doi.org/10.1186/s40309-021-00172-5.
  • Feng, J., & Luo, X. (2019). Median Role of Technology Innovation Strategic Information Acquisition Capacity in the Relationship between Board Capital and Technology Innovation Strategy Decision-Making Quality.
  • Gray, S., O’Mahony, C., Hills, J., O’Dwyer, B., Devoy, R., & Gault, J. (2020). Strengthening coastal adaptation planning through scenario analysis: A beneficial but incomplete solution. Marine Policy, 111, 102391.
  • Hansen, A & Hansen, K S. (2022). Performance management trends–reflections on the redesigns big companies havebeen doing lately. Article in International Journal of Productivity and Performance Management, 1-39. https://www.researchgate.net/publication/359010126.
  • Heinrich, C.J. (2015). The role of performance management in good governance and its application in public education. Employment Research Newsletter. 22(3), 2.
  • Hoddin, M. S. (2020). Dinamika Politik Pendidikan Islam Di Indonesia; Studi Kebijakan Pendidikan Islam Pada Masa Pra-Kemerdekaan Hingga Reformasi. Jurnal Ilmiah Iqra, 14(1), 15-30.
  • Hung, E. and Monastyrsky, M. (2017). Performance management and employee outcomes: What performance management processes drive improvement of employee performance? Retrieved [insert date] from CornellUniversity,ILRSchoolsite:http://digitalcommons.ilr.cornell.edu/student/175.
  • Ismail, F., dan Umar. M. (2020). Implementasi Penjaminan Mutu di Lembaga Pendidikan Islam; Studi Multisitus di MAN Model 1 Manado, MAN 1 Kotamobagu dan MAN 1 Kota Bitung. Jurnal Ilmiah Iqra, 14(1), 78-95.
  • Jyoti, D., & Mohsin, F. (2020). Current Practices and Challenges of Performance Management System in Higher Education Institutions. Journal of Critical ReviewsA REVIEW, (7), 921-925.
  • Kakkar, S., Dash, S., Vohra, N., & Saha, S. (2020). Engaging employees through effective performance management: an empirical examination. Benchmarking: An International Journal. 27, 1843-1860.
  • Lashkarboloki, A. (2013). Iranian students in the mirror of Thames. An analysis of the results and findings of national and international studies, Tims, 2007; Pearls, 2006. Education Research Institute. [In Persian]
  • Malekakhlagh, E., Safari, M., Beigi, S., & Rokhideh, M. R. (2022). Scenario Planning and Strategic Innovation: The mediating effects of Strategic Thinking and Strategic Flexibility. Journal of International Marketing Modeling, 3(1), 1-13. [In Persian]
  • Modanlou joybari, S., Tabari, M., Yosef Zadeh, M., & Bagherzadeh, M (2021). Identification and ranking of development dimensions of Irans Higher Education System with future research approach. Journal of Educational Planning Studies, Vlume10, Issuse19, spring and Summer2021. [In Persian]
  • Nasehifar, V., Amiri, M., & Mobarakabadi, H. (2018). Components of Human Resource Development of Small and Medium Enterprises (SMEs) for Better Performance. Journal of Research in Human Resources Management, 10(3), 25-46. [In Persian]
  • Neher, A., & Maley, J. (2019). Improving the effectiveness of the employee performance management process: A managerial values approach. International Journal of Productivity and Performance Management.
  • Pawero, AbdulMuis Daeng., (2018). “Analisis Kritis Kebijakan Kurikulum Antara KBK, KTSP, dan K-13.” Jurnal Ilmiah Iqra’ Vol. 14, No. 1, h.42-59.
  • Taheri Demneh, M. (2019). Futuristic Research in the Roots of Images of the Future, Strategic Studies of public policy, 8(29), 45-65. [In Persian]
  • Yuliantari, P. D., & Martini, I. A. O. (2019). Implementation of human resource development to improve employee performance. International research journal of management, IT and social sciences, 6(6), 194-200.
  • Zarabian, F., Saeid, N., Godarzi, M (2018) Principles of educational planning, Tehran: Payam Noor University Publications.