ارزیابی برنامه آموزشی رشته معماری در دوره کارشناسی براساس مؤلفه تطبیق با بازار کار (با تأکید بر طرح‌های شماتیک به‌عنوان یکی از فازهای فرآیند طراحی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه معماری دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی

2 استادیار گروه معماری دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران

چکیده

هدف: این پژوهش به‌دنبال آن بوده که برنامه آموزشی دوره کارشناسی معماری تا چه میزان با خدمات خواسته-شده از افراد شاغل در بازار حرفه‌ای سنخیت دارد.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوی کیفی (با تمرکز بر طرح‌های شماتیک، به-عنوان یکی از فازهای طراحی) به مقایسه برنامه آموزشی مصوب دانشگاه تهران با قراردادهای همسان معماری به‌مثابه یکی از نیازهای بازار حرفه‌ای پرداخته است.
یافته‌ها: در موضوع نحوه کسب اطلاعات، یافته‌ها مؤید آن بوده که برنامه آموزشی دانشگاه تهران به بازدیدهای میدانی؛ تفکر طراحی؛ مطالعه کتابخانه‌ای و یا آشنانمودن دانشجویان با طرح‌های بالادستی اهمیت داده است. اما در زمینه تبادل نظر با کارفرما دچار خلاء است. در موضوع نوع اطلاعات و فعالیت‌های موردنیاز، یافته‌ها مؤید آن بوده که یکی از نقاط ضعف این برنامه عدم‌تقویت مهارت‌های عملی دانشجویان برای تصمیم-گیری درخصوص مناسب‏بودن یا نامناسب‌بودن زمین موردنظر است. یافته‌ها در موضوع نحوه ارائه مدارک موردنیاز نیز مؤید آن بوده که یکی از نقاط ضعف این برنامه نپرداختن به مهارت‌های نوشتاری دانشجویان است.
نتیجه‌گیری و پیشنهادات: برنامه آموزشی مصوب دانشگاه تهران برای دوره کارشناسی معماری، تاحدود زیادی با توانایی‌های موردنیاز برای انجام طرح شماتیک در قالب قراردادهای همسان معماری تطابق دارد. بااینحال، لحاظ‏نمودن مباحثی در رابطه با تکنیک‌های گردآوری اطلاعات و یا گزارش‌نویسی در معماری و یا مکان‏یابی عملی کاربری‌ها می‌تواند خلاء‌های موجود را کاهش دهد.
نوآوری و اصالت: مشخص‌نمودن قوت‌ها و ضعف‌های برنامه آموزشی رشته معماری براساس قراردادهای همسان معماری

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the undergraduate architecture course's educational program based on adaption to professional practice (with emphasis on schematic designs as one of the design phases)

نویسندگان [English]

  • javad Goudini 1
  • Eshagh Rezazadeh 2
1 Assistant Professor of the Department of Architecture, Technical and Engineering Faculty, Razi University
2 Assistant Professor of Architecture Department, Faculty of Art and Architecture, University of Mazandaran
چکیده [English]

Purpose: This study aims to determine the relationship between the services that professionals in the market need and the educational program for a bachelor's degree in architecture.
Methodology: To evaluate the educational program prepared and approved by Tehran University with common architectural contracts as one of the needs of the professional practice, the current study employs the qualitative content analysis approach, concentrating on schematic designs as one of the design phases.
Results: In the matter of how to obtain information, the findings have confirmed that the educational program of Tehran University includes field visits; design thinking; Studying in the library or familiarizing students with large-scale or master plans. However, there is a gap in discussing ideas with the employer. According to the research findings on the information and tasks needed, one of the program's shortcomings is that it doesn't give students more practical knowledge to help them decide if the land in issue is appropriate or unfit. The findings regarding the issue of how to deliver the necessary documents further supported the notion that one of this program's weaknesses is its disregard for the student's writing abilities.
Conclusions and recommendations: The educational curriculum for the bachelor's degree in architecture approved by the University of Tehran is mainly compatible with the skills needed to execute a schematic design in common architectural contracts. However, including topics related to information gathering techniques or report writing in architecture or practical location of users can reduce existing gaps.

کلیدواژه‌ها [English]

  • professional practice
  • the educational program of Tehran University
  • bachelor of architecture
  • schematic architectural design
  • common architectural contracts
  • Alexander, C. (1964). Notes on the Synthesis of Form. Cambridge and Massachusetts: Harvard University press.
  • Badiru, A. & Osisanya, S. (2013), Project Management for the Oil & Gas Industry: A World System Approach, Boca Raton: CRC press (Taylor & Francis Group).
  • Bakhtiarimanesh, E. (2016). Reinforcing Balanced Sensory Cognition in Architectural Education. Soffeh26(2), 21-38.
  • Cross, N. (2000). Engineering Design Methods; Strategies for Product Design, 3rd Edition. Chichester: John Wiley & Sons Ltd.
  • Cross, N. (2019). Designerly Ways of Knowing. Translated by Javad Goudini. Qazvin: Jahad daneshgahi.
  • Ebrahemian, K., Vaziri Farahani, B., Molla Salehi, V., Toofan, S., & Moradinasab, H. (2020 a). A Comparative Comparison of the New Curriculums of Undergraduate Architecture Education in Iran with Old Curriculum. Journal of higher education curriculum studies11(21), 345-377.
  • Ebrahemian, K., Vaziri Farahani, B., Molla Salehi, V., Toofan, S., & Moradinasab, H. (2020 b). Iranian Architectural Education Curriculum Revision Based on a Strategic Approach with an Emphasis on the Relationship between Theory and Practice. Journal of Instruction and Evaluation13(50), 83-112. doi: 10.30495/jinev.2020.1890720.2104
  • Eshrati, P., & Vakilinezhad, R. (2021). Study of Bachelor Architecture’s Curricula from the viewpoint of Graduates. Educational Measurement and Evaluation Studies11(33), 59-86. doi: 10.22034/emes.2021.247578
  • Fathi Vajargah, K. (2015). Principles and concepts of curriculum planning. Tehran: Elm Ostadan.
  • Goudini, J., Vafamehr, M., Gorj Mahlabani, Y. (2021). Architecture Design Process in Industrial Complexes. Tehran: Tahan Gostar.
  • Lang, J. (2009). Creating architectural theory. Translated by Alireza Einifar. Tehran: University of Tehran Press.
  • Mohammad Shafi, M., Neyestani, M. R., Jafari, E., & Taghvaei, V. (2020). Evaluating the Quality of the Curriculum in Skills Training (Case Study: Architecture Discipline of Shariaty Technical and Vocational University). New Educational Approaches,15(1), 79-102. doi: 10.22108/nea.2020.122481.1461
  • Nadimi, H. (2013). Teaching, engineering science, or design, a reflection on engineering education in Iran). Iranian Journal of Engineering Education14(56), 1-16. doi: 10.22047/ijee.2013.3007
  • Roozenburg, N. F. M. & Cross, N. G. (1991). Models of the Design Process: Integrating Across the Disciplines, Design Studies, 12(4): 215-220.
  • Saghafi M, Mozaffar F, Moosavi S M. (2016). Investigating the Impact of DCIS Teaching Method (Direct Collaboration of Instructor and Student) on the Learning Process of Architectural Design Basics (Module I). 5 (10) :79-90. URL: http://mmi.aui.ac.ir/article-1-134-fa.html
  • Shahamat, H., Nadimi, H., gharehbaglou, M., & Keramati, E. (2017). The Identification and Explanation of Hidden Curriculum in Architecture Education (A Case Study: Faculty of Architecture, Ilam University). Journal of Curriculum Studies12(45), 65-94.
  • Shahamat, H., Nadimi, H., Gharehbaglou, M., & Keramati, E. (2019). An Evaluation of the Hidden Curriculum of Architecture Course based on Islamic Ethics. Soffeh29(1), 5-20. doi: 10.29252/soffeh.29.1.5
  • Simon, H. (1969), The Sciences of the Artificial, Cambridge, MA. MIT Press
  • Taghvaei, S. H., & Semiari, A. (2016). Causal Study of Design Studios in the Landscape Architecture Program of Iran: Educational Contents of Landscape Design Studio I. Journal of Iranian Architecture Studies4(8), 119-135.
  • Wynn, D. & Clarkson J. (2005). Models of Designing. in J. Clarkson & C. Eckert (Eds.). Design Process Improvement; A Review of Current Practice. London: Springer-Verlag.