تدوین مدل کیفیت‌بخشی به آموزش‌های سازمانی مبتنی بر رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری (مطالعه موردی صنایع استان یزد)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

2 کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی

چکیده

هدف پژوهش حاضر، شناسایی و مدل‌سازی عوامل مؤثر بر کیفیت دوره‌های آموزشی ضمن‌خدمت کارکنان صنایع استان یزد بود. روش پژوهش، مطالعه موردی و جامعه آماری پژوهش اعضای هیات علمی و مدیران نیروی انسانی صنایع بودند که از بین آن‌ها 21 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه خود‌تعاملی محقق‌ساخته بود و به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از تکنیک مدل‌سازی ساختاری تفسیری برای سطح‌بندی عوامل مؤثر استفاده شد. جهت سنجش روایی از ملاک روایی محتوایی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که 11 عامل به عنوان عوامل نهایی مؤثر بر کیفیت دوره‌های آموزش ضمن خدمت صنایع به حساب می‌آیند. همچنین تحلیل حاصل از داده‌ها به سطح بندی مدل به 8 سطح منجر شد. سطح هشتم مدل، شامل توجه به نیازهای کارکنان؛ سطح هفتم، تخصص مدرسین و تدوین کنندگان دوره‌ها و حمایت مدیریتی و اجرایی؛ سطح ششم، استمرار دوره‌های ضمن خدمت؛ سطح پنجم، مناسب بودن محتوای آموزشی ارائه شده و مشارکت مدرسین و کارکنان در فرایند طراحی دوره؛ سطح چهارم، ارتباط دوره آموزش با محیط واقعی کار و کیفیت تجهیزات آموزشی؛ سطح سوم، بکارگیری شیوه‌های تدریس مناسب، سطح دوم؛ ارزیابی مستمر و مناسب کارکنان و در نهایت سطح اول، بر انگیختن کارکنان در امر یادگیری است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identification and leveling factors affecting on the quality of training courses in the industry based on Interpretative Structural Modeling

نویسندگان [English]

  • SIRUS Mansoori 1
  • Elaheh Dehghani 2
1 Department of education, Arak University, Arak, Iran
2 Department of Education,
چکیده [English]

The purpose of this study was to identify and leveling factors affecting on the quality of training courses in the industry based on interpretative structural modeling .The research method is case study and the statistical population of the present study consists of human resources managers of industry and education specialists working in the industrial sector, among which 21 were selected as research sample based on purposeful sampling. To assess the validity of the questionnaire, a content validity criterion was used .In this way, the questionnaire was first reviewed by experts in the field of industry and human resources and after the reforms, final factors were formulated .The results of this study showed that 11 factors are considered as the final factors affecting the quality of in-service training courses in industries. The data analysis also led to the leveling of the model to eight levels. The eighth level of the model, including the needs of the learners; Level seventh, the specialty of instructors and course editors, and management and executive support; Sixth level, Continuity of in-service courses; Level five; the suitability of the provided educational content; and the participation of instructors and learners in the design process; fourth level, the relationship of the training with the actual working environment and the quality of the educational equipment The third level is the application of appropriate teaching methods, the second level, the continuous and appropriate assessment of learners, and ultimately the first level, is to stimulate learners in learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quality
  • Training courses
  • in-service
  • industry staff
  • interpretive structure modeling
  • ابراهیمی­پور، حسین؛ وفایی­نجار، علی؛ حسینی، سیده الهه؛ حقیقی، هاجر؛ محمدپور، سعید و محمودیان، پیام(1396). ارزیابی کیفیت آموزش در حیطه تمرکز بر نیروی کار: مدل ایرانی مدیریت کیفیت آموزش، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 17(20): 211- 219.
  • ابیلی، خدایار؛ غلامعلی­لواسانی، مسعود؛ غلامی، خالد؛ حسینی، سیدجمال(1395). بررسی اثربخشی دوره‌های آموزش سرپرستی و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود وضعیت آن (مطالعه موردی:ستاد شرکت ملی گاز ایران)، مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، ۷ (۲۷) :۵۱-۷۴.
  • اسماعیلی محمودرضا، حزنی سیدعلی، موسی زاده بهروز، زواره علی. ویژگی های یک استاد خوب و تأثیر آن بر انگیزه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. ۱۳۹۶; ۹ (۳) :۱۸-۱۰.
  • افضل­خانی، مریم؛ نجابت، سمیه (1392). بررسی راهکارهای کیفیت­بخشی به دوره­های آموزش ضمن­خدمت معلمان و کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان سمنان، دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4 (15): 83-98.
  • اورنگی، عبدالمجید؛ قلتاش، عباس؛ شهامت، نادر و یوسلیانی، غلامعلی(1390). بررسی تاثیر آموزش­های ضمن­خدمت بر عملکرد حرفه­ای معلمان شهر شیراز، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2 (5): 95-114.
  • باقری­مجد، روح اله؛ شاهی، سکینه و مهرعلی­زاده، یداله(1392). چالش­های توسعه آموزش الکترونیکی در نظام آموزش عالی (مطالعه موردی دانشگاه شهید چمران اهواز).‎ توسعه آموزش در علوم پزشکی، 6(12): 1-13.
  • بردبار، غلامرضا؛ موسوی، سیدمحمد؛ و مردادی، بهرنگ(1391). تحلیلی بر نیازهای آموزشی کارکنان با استفاده از TOPSIS فازی، دیماتل فازی (مورد مطالعه: استانداری خراسان جنوبی، دو فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 1(1): 105-129.
  • پناهی، منصوره؛ محبی، علی؛ و کریمی‌خویگانی، روح‌الله (1398). ارزیابی اثربخشی دوره عمومی انتظامی دانشگاه علوم انتظامی امین، پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی، 12(45)، 61-86.
  • جعفری، محمد (1393). نگرش مدیران و فرماندهان انتظامی نسبت به تأثیر دوره‌های آموزشی در بهبود رفتار شغلی کارکنان پلیس، آموزش در علوم انتظامی، 2 (6): 125-156.
  • خدیوی، اسداله؛ سیدکلان، سیدمحمد؛ حسن‌پور، توفیق؛ احمدی، حسن؛ تره‌باری، حافظ. (1397). بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش و تدریس در دانشگاه فرهنگیان (مطالعه موردی: پردیس‌های استان اردبیل)،نشریه علمی آموزش و ارزشیابی، 11 (42): 161-185.
  • رمضانی لیمائی، علی؛ سبحانی، عبدالرضا؛ محمدداودی، امیرحسین و تقی­پور ظهیر، علی (1399). ارائه الگوی مفهومی برای ارتقای اثربخشی آموزش‌های ضمن‌خدمت کارکنان اداری دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 9-45
  • شباک، مریم (1391). بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش‌های ضمن­خدمت بلندمدت (ادامه تحصیل): مورد معلمان ابتدایی استان تهران، مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 5(2): 111-142.
  • شریف­زاده، فتاح و عبدی، فاطمه( 1387). تبیین نیازهای آموزشی و آثار آموزش ضمن خدمت بر یادگیری کارکنان مخابرات رسته اداری مالی اداره کل منطقه دو تهران؛ پژوهش­های مدیریت، 1(1): 41-70.
  • طرزی، محمد؛ پارسامعین، کورش و افکانه، صغری(1399). شناسایی معیارها و مولفه های اثرگذار بر ارزیابی اثربخشی دوره های ضمن خدمت کارکنان بانک رفاه کارگران، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 12(42): 95-120.
  • ظهورپرونده، وجیهه و آهنچیان، محمدرضا(1392). شناسایی عوامل موثر بر آموزش ضمن­خدمت کارکنان و رابطه آن با عملکرد سازمانی، نشریه علوم انسانی دانشگاه پیام نور مشهد، 6: 25-34.
  • علوی،سید­علیرضا؛ حسین­پور، محمد و مهرعلی­زاده، یداله(1399). شناسایی عوامل مؤثر در بهبود آموزش­های ضمن خدمت مدیران مراکز مجری آموزش­های مهارتی و حرفه­ای علوم پزشکی: یک مطالعه­ کیفی، پایش، 20(1): 15-29.
  • فتحی‌ آذر، اسکندر؛ ادیب، یوسف و گل­پرور، فرشته (1395). پدیدارشناسی عوامل مؤثر و برانگیزاننده در کیفیت دوره­های آموزش ضمن­خدمت معلمان، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 3 (12 ): 47-56.
  • فتحی واجارگاه، کورش(1398). برنامه ریزی آموش ضمن خدمت، تهران: سمت.
  • فروغی­ابری ابری، احمدعلی؛ نادی، محمدعلی و ابراهیم­پور، علیرضا (1387). عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت آموزش ضمن­خدمت کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، پژوهش در برنامه­ریزی درسی، 22(19)،61-78.
  • کلانتری، نرگس و غفاری، سلمان. (1393). میزان یادگیری و رضایت دانشجویان علوم آزمایشگاهی از روش مشارکت فعال در آموزش.دوماهنامه علمی-پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی, 7(4), 215-219.‎
  • محمدی، مهدی؛ مرزوقی، رحمت اله؛ سلیمی، قاسم؛ منصوری، سیروس. (1396). تأثیر آموزش ترکیبی بر موفقیت و رضایت فراگیران نظام آموزش فنی و حرفه-ای. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 9(1): 91-108.
  • مظلوم اردکانی، مهناز؛ منصوری، سیروس و اخوت، علی­محمد(1397). شناسایی و سطح بندی عوامل موثر بر کاربرد آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد.مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 13(3):194-208.‎
  • منصوری، سیروس؛ بقایی، طاهره(1400). توسعه مدل فعالیت های کارآفرینانه زنان روستایی مبتنی بر دیدگاه صاحب نظران آموزشی. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. ۸ (۱۵) :۱۰۰-۱۱۰
  • مهربانی، وحید. (1395). اثر آموزش عالی بر بهره‌وری صنایع ایران: مقایسه دو نظریه سرمایه انسانی و فیلتر، پژوهشنامه اقتصادی، 16(62): 137-158.
  • نادی، محمدعلی؛ حسینی، منصوره­السادات و زمانی، بی­بی عشرت(1393). مقایسه روش­های آموزش کارکنان در شرکت پالایش نفت اصفهان، مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، ۶ (۲۱): ۲۳۳-۲۶.
  • الوانی، سیدمهدی و ریاحی، بهروز(1382). سنجش کیفیت خدمات در بخش عمومی، تهران: مرکز آموزش وتحقیقات صنعتی ایران.

 

  • Aguinis, H., & Kraiger, K. (2009). Benefits of training and development for individuals and teams, organizations, and society. Annual review of psychology, 60, 451-474.
  • Al-Mzary, M. M. M., Al-rifai, A. D., & Al-Momany, M. O. E. (2015). Training and Its Impact on the Performance of Employees at Jordanian Universities from the Perspective of Employees: The Case of Yarmouk University. Journal of Education and Practice, 6(32), 128-140.
  • Alsafadi, Y., & Altahat, S. (2021). Human resource management practices and employee performance: the role of job satisfaction. The Journal of Asian Finance, Economics, and Business8(1), 519-529.
  • Anulika, A. G. (2020). In-Service training as Correlates elates of teachers job performance in public secondary schools in Enugu state, Nigeria. European Journal of Education Studies, 7(11): 390-412
  • Becker, G. S. (1962), Investment in Human Capital: A Theoretical Analysis, Journal of Political Economy, 70 (5): 9-49.
  • EL Hajjar, S. T., & Alkhanaizi, M. S. (2018). Exploring the factors that affect employee training effectiveness: A case study in Bahrain. Sage Open, 8(2), 1-12.
  • Elnaga, A., & Imran, A. (2013). The effect of training on employee performance. European journal of Business and Management5(4), 137-147.
  • Figueiredo, E., Pais, L., Monteiro, S., & Monico, L. (2016). Human resource management impact on knowledge management: Evidence  from  the  Portuguese  banking    Journal  of  Service  Theory  and  Practice,  26(4), 497–528.
  • Garavan, T. N., & McCarthy, A. (2008). Collective learning processes and human resource development. Advances in developing human resources10(4), 451-471.
  • Gope, S., Elia, G., & Passiante, G. (2018). The effect of HRM practices on knowledge management capacity: A comparative study  in  Indian  IT    Journal  of  Knowledge  Management,  22(3),  649–677.
  • Grigoroudis, E., Politis, Y., Spyridaki, O., & Siskos, Y. (2002). Modelling importance preferences in customer satisfaction surveys. In 56th Meeting of the European Working Group(pp. 3-5).
  • Ismail, A. I., Majid, A. H. A., Jibrin-Bida, M., & Joardar, M. H. R. (2021). Moderating effect of management support on the  relationship  between  HR  practices  and  employee  performance  in    Global  Business  Review, 22 (1), 132–150.
  • Jiang, Y., Akdere, M., & Lobo, F. D. (2021). Evaluation and assessment of virtual reality-based simulated training: exploring the human–technology frontier. European Journal of Training and Development.
  • Khalaf, S., Morsy, M. A., Ahmed, G. S., & Ali, N. A. (2016). Impact of effective training on employee performance in hotel establishments. International Journal of Heritage, Tourism, and Hospitality10(1/2): 92-108.
  • Kontoghiorghes, C., Awbre, S. M., & Feurig, P. L. (2005). Examining the relationship between learning organization characteristics and change adaptation, innovation, and organizational performance. Human resource development quarterly16(2), 185-212.
  • Landa, E. (2018). Influence of training on employees’ performance in a public institution in Tanzania. International Journal of Human Resource Studies8(2), 324-336.
  • McCabe, T. J., & Garavan, T. N. (2008). A study of the drivers of commitment amongst nurses. Journal of European Industrial Training. 32 (7): 528-568.
  • Mincer, J. (1958), Investment in Human Capital and Personal Income Distribution, Journal of Political Economy, 66 (4), 281-302.
  • Omar, C. M. Z. C. (2014). The need for in-service training for teachers and its effectiveness in school. International Journal for Innovation Education and Research2(11), 1-9.
  • Osman, I. H., Berbary, L. N., Sidani, Y., Al-Ayoubi, B., & Emrouznejad, A. (2011). Data envelopment analysis model for the appraisal and relative performance evaluation of nurses at an intensive care unit. Journal of medical systems35(5), 1039-1062.
  • Parayitam, S., Naina, S. M., Shea, T., Syed Mohideen, A. H., & Aruldoss, A. (2021). The Relationship Between Human Resource Management Practices, Knowledge Management Practices, and Performance: Evidence from the Healthcare Industry in India. Global Business Review, 22, 1-27
  • Punia, B. K., & Kant, S. (2013). A review of factors affecting training effectiveness vis-à-vis managerial implications and future research directions. International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences2(1), 151-164.
  • Routray, P., & Padhi, A. (2020). Exploring factors of HRD system capability: An empirical investigation in service industries in India. International Journal of Management (IJM), 11(3): 266-277.
  • Ruona, W. E. (2016). Evolving human resource development. Advances in Developing Human Resources18(4), 551-565.
  • Sahinidis, A. G., & Bouris, J. (2008). Employee perceived training effectiveness relationship to employee attitudes. Journal of European Industrial Training. 32 (1): 63-76.
  • Schmidt, S. W. (2007). The relationship between satisfaction with workplace training and overall job satisfaction. Human resource development quarterly18(4), 481-498.
  • Schmidt, S. W. (2010). The relationship between job training and job satisfaction: A review of literature. International Journal of Adult Vocational Education and Technology (Ijavet)1(2), 19-28.
  • Schuller, T., J. Preston, C. Hammond, A. Brassett-Grundy and J. Bynner (2004), The Benefits of Learning, London and New York: RoutledgeFalmer.
  • Schultz, T. W. (1960), Capital Formation by Education, Journal of Political Economy, 68 (6): 571-583.
  • Schultz, T. W. (1961), Investment in Human Capital, American Economic Review, 51(1): 1-17.
  • Tetteh, S., Sheng, C., Yong, D., & Narh, C. (2017). The Impact of Training and Development on Employees’ Performance (a case study of millicon ghana Limited-tigo). International Journal of Information Research and Review4(01), 3482-3487.