تاثیر نظام آموزش عالی پژوهش محور بر کارآفرینی با نقش میانجی تجاری سازی دانش در دانشگاه‌ها جهت ارائه مدل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو

2 استاد و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

3 دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

چکیده

هدف این پژوهش، تاثیر نظام آموزش عالی پژوهش محور بر کارآفرینی با نقش میانجی تجاری سازی دانش در دانشگاه­های آزاد اسلامی استان مازندران جهت ارائه مدل بود. این پژوهش­ از نظر هدف، کاربردی  و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را مدیران و معاونین واحدها، مدیران و معاونین دانشکده­ها، مدیران گروه­ها و اساتید هیات علمی دانشگاه­های آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 700 نفر تشکیل می­دادند که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 248 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسش­نامه­ محقق ساخته آموزش عالی پژوهش محور با 123 سوال، پرسش­نامه تجاری سازی دانش عباسی اسفنجانی و فروزنده دهکردی (1394) با 30 سوال و پرسش­نامه کارآفرینی هاگس و مورگان (2008) با 17 سوال استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ نظام آموزش عالی پژوهش محور بر کارآفرینی با نقش میانجی تجاری سازی دانش در دانشگاه­های آزاد اسلامی استان مازندران تاثیر مثبت و معناداری دارد و مدل ارائه شده نیز دارای برازش مناسب می­باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of research-based higher education system on entrepreneurship with the mediating role of knowledge commercialization Universities to provide models

نویسندگان [English]

  • mahbobe jafari 1
  • Kiumars Niaz Azari, 2
  • Taraneh Enayati, 3
1 University, Sari Branch
2 Professor and faculty member of Islamic Azad University, Sari Branch
3 Associate Professor and Faculty Member of Islamic Azad University, Sari Branch
چکیده [English]

The general objective of this research is the impact of  research-based high education system on entrepreneurship with the role of mediating  knowledge commercialization at Islamic Azad Universites of Mazandaran Province to provide model. This research froma target's point of view, it was applied and methodically descriptive of survey type. The statistical population of this group consists of directors and unit vice-principals, directors and assistants of faculties, faculty members and faculty members of Islamic Azad University of Mazandaran province, which consists of 700 people. Using random categorical sampling method . According to the Cochran formula , 248 individuals were selected as samples. To collect the data, a research- made questionnaire of high school-based research-baseed education was used with 123 questions, the questionnaire for the commercialization of knowledge by Abbasi Esfanjani and Forouzandeh Dehkordi(1394) with 30 questions and Hughes & Morgan business questionnaire (2008) with 17 questions were used. Structural equation test was used to analyze the data. The  results showed that the research-based high education system has a positive and significant effect on entrepreneurship with the role of mediationof knowledge commercialization in Mazandaran Islamic Azad University. The proposed model is also appropriate.

کلیدواژه‌ها [English]

  • high education system
  • research-oriented
  • Entrepreneurship
  • Knowledge commercialization
  • احمدوند، فاطمه و کاویانی، الهام. (1394). بررسی رابطه بین آموزش پژوهش محور با افزایش روحیه کارآفرینی از دیدگاه متخصصان. همایش ملی سیمای مدیریت آموزشی در عصر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
  • اسفیجانی، اعظم؛ زمانی، بی‌بی عشرت و بختیار نصرآبادی، حسنعلی. (1387). مقایسه کتاب‌های درسی علوم ابتدائی از نظر میزان توجه به مهارت‌های گوناگون در فرایند پژوهش با آمریکا و انگلستان. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، سال سوم شماره 8.
  • بندریان، رضا. (1392). راهبردهای اجرای طرح‌های توسعه و تجاری سازی فناوری در پژوهشگاه صنعت نفت. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، شماره 2، صص110-87.
  • پورعزت، علی اصغر و حیدری، الهام. (1390). شناسایی و دسته‌بندی چالش‌ها و موانع تجاری سازی دانش با استفاده از روش کیو. فصلنامه علمی پژوهشی سیاست علم و فناوری، سال چهارم، شماره 1، صص62-49.
  • پیکری‌فر مدرس و مه نگار، فرشاد. (1391). بررسی نقش دانشگاه‌ها در توسعه کارآفرینی. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان.
  • حسن‌پور گل افشانی، داریوش؛ غلامی، رمضان و کشاورزی، شهرام. (1391). بررسی عوامل موثر و ارتباط بین آنها بر موفقیت تجاری سازی تکنولوژی در دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، دانشگاه مازندران.
  • حسین پور، شهره و زین آبادی، حسن‌رضا. (1398). مدرسه پژوهش محور: تدوین و آزمون یک الگوی علی به روش ترکیبی اکتشافی. فصلنامه خانواده و پژوهش، دوره شانزدهم، شماره 42 ، صص 47-27.
  • حسین‌پور طولازدهی، شهره؛ زین آبادی، حسن رضا؛ عبداللهی، بیژن و عباسیان، حسین. (1396). آموزش و یادگیری پژوهش محور در محیط ساختن‌گرا: طراحی مدلی بر اساس پژوهش پدیدارنگارانه. فصلنامه علمی- پژوهشی تعلیم و تربیت، دوره سی و سوم، شماره 4، صص30-9.
  • حسینی، نرگس. (1394). بررسی عوامل موثر در برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت و رابطه آن با تجاری سازی دانش و کارآفرینی دانشگاهی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
  • شفیع‌زاده، حمید و سادات محسنی، هدی. (1391). نقش دفاتر انتقال فناوری و دانشگاه‌ها در تجاری سازی دانش. نشریه صنعت و دانشگاه، سال پنجم، شماره 17 و 18، صص25-17.
  • شکیبایی، زهره؛ قورچیان، نادرقلی و خلخالی، علی. (1388). ارائه مدلی برای ایجاد دانشگاه پژوهشی در نظام آموزش عالی ایران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال سوم، شماره 3، صص83-69.
  • صوفی، فاطمه. (1390). تحلیل محتوای کتب علوم تجربی دوره راهنمایی تحصیلی براساس مولفه‌های پژوهش محوری. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء.
  • عباسی اسفجیر، علی اصغر. (1394). مدل‌سازی مدرسه پژوهش محور و آزمون تجربی آن با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی در مدارس استان مازندران. فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی- فرهنگی، دوره چهارم، شماره 3، صص182-157.
  • عبدالملکی، جمال؛ یوسفی افراشته، مجید؛ پیرمحمدی، مهرداد؛ سبک‌رو، مهرداد و محمدی نوشیروان. (1387). بررسی رابطه مهارت‌های کارآفرینی با کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: مدیران میانی شرکت ایران خودرو). نشریه توسعه کارآفرینی، دوره اول، شماره 2، صص 129-103.
  • فاروق صادقی بجد، محمد و احمدی درمیان، فرشته. (1392). پژوهش محوری، رویکردی نوین در آموزش دبیران شیمی در مراکز تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان). هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، دانشکده شیمی دانشگاه سمنان، 6 و 7 شهریور ماه.
  • کردنائیچ، اسدالله؛ احمدی، پرویز؛ قربانی، زهرا و نیاکان لاهیجی، نازیلا. (1391). بررسی ویژگی‌های دانشگاه کارآفرین در دانشگاه تربیت مدرس. مجله توسعه کارآفرینی، دوره پنجم، شماره 3، صص64-47.
  • کلاهدوزی، احمد وکوثری، مریم. (1390). مبانی و الگوی آموزش‌های پژوهش محور در دانشگاه جامع امام حسین (ع). فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال نوزدهم، شماره 12، صص168-139.
  • نیرو، محمد و صالحی مرند، سیداحمد. (1392). نقش تحصیلات تکمیلی پژوهش محور در توسعه کارآفرینی دانش بنیان در جهاد دانشگاهی. همایش ملی دانشگاه کارآفرین (صنعت دانش محور).
  • هلالیان، سعید. (1388). آموزش پژوهش محور: ضرورت‌ها، چیستی و چگونگی. ماهنامه پژوهش، شماره۱، صص36-31.

 

  • Berggren, E. (2017). Researchers as enablers of commercialization at an entrepreneurial university. Journal of Management Development, 36(2), 217-232.
  • Brew, A., & Lucas, L. (2009). Academic Research: Policy and Practice. USA, Open University Press.
  • Cabral, A.P., & Huet, I. (2011). Research ın Hıgher Educatıon: the role of teachıng and student learnıng. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29, 91 – 97.
  • Din, B.H.J., Anuar,A.R., & Usman, M. (2016). The Effectiveness of the Entrepreneurship Education Program in Upgrading Entrepreneurial Skills among Public University Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 224(15), 117-123.
  • Junpeng, P., & Tungkasamit, A. (2014). The Continuing Professional Development of the Assessment through Research-based Learning in Higher Education of Thailand. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 143(14), 737-742.
  • Kitagawa, F., & Wigren, C. (2010). From basic research to innovation: entrepreneurial intermediaries for research commercialization at Swedish ‘strong research environments. Center for Innovation, Research and Competence in the Learning Economy (CIRCLE), Lund University, Sweden.
  • Marx, M., & Hsu, D.H. (2015). Strategic switchbacks: Dynamic commercialization strategies fortechnology entrepreneurs. Research Policy, 44, 1815–1826.
  • Mueller, P. (2006). Exploring the knowledge filter: How entrepreneurship and university–industry relationships drive economic growth, Research Policy, 35, 1499–1508.
  • Nur Syahira, A.L., Azizan, A., & Nawawi, M.J. (2016). A Pilot Study of Entrepreneurial Orientation towards Commercialization of University Research Products. Procedia Economics and Finance, 37, 93-99.
  • Rahim, N.A., Mohamed, Z.B., & Amrinc, A. (2015). Commercialization of Emerging Technology: The Role of Academic Entrepreneur. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 169, 53 – 60.