برنامه ریزی فرایند آموزش گامی به سوی یکسان سازی کیفیت دانشگاه ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی

2 عضو هیات علمی دانشگاه علامه

3 دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه علامه طباطبایی تهران

4 دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی

5 گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

هدف پژوهش تعیین شاخص های مربوط به مرحله فرایند آموزش دانشگاه هاو برنامه ریزی جهت آن به منظور کاهش نابرابری های کیفی آنان و ارائه الگوی مفهومی جامع با استفاده از رویکرد کیفی از نوع تحلیل محتوای استقرایی می باشد. در این پژوهش، دانشگاه ها با نگاه سیستمی یعنی ورودی، فرایند و خروجی مورد بررسی قرار گرفت که مرحله فرایند آن به عنوان موضوع اصلی یکسان سازی کیفیت دانشگاه ها  مورد توجه واقع گردید . جامعه آماری این پژوهش، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و صاحب نظران مراکز تحقیقاتی آموزش عالی بودند؛ که در ارتباط با کیفیت دانشگاه ها و نابرابری آن دارای سوابق اجرایی و علمی بوده اند. تعداد نمونه ها از طریق نمونه گیری هدفمندو با توجه به اشباع نظری به 21 نفررسید. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شد. روش تحلیل داده ها روش محتوای استقرایی بود. که به منظور تجزیه و تحلیل آن از سه مرحله کدگذاری استفاده گردید.  نتایج تحلیل داده ها، در فرایند کدگذاری به شناسایی 26 کد باز منجر شد که در نهایت در قالب 22 مقوله محوری و 5 کدانتخابی دسته بندی شد .   یافته های پژوهش نشان داد که در مرحله فرایند آموزش دانشگاه ها، پنج  شاخص  فرایند یاددهی _ یادگیری، منابع انسانی، منابع مالی، ساختار سازمانی و مدیریتی و امکانات وتجهیزات با 22 زمینه جزئی نیازمند برنامه ریزی و توجه به منظور یکسان نمودن کیفیت دانشگاه ها می باشد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Planning the education process away to equalization the quality of universities

نویسندگان [English]

  • zahra mostafapour 1
  • Hamid Rahimian 2
  • Abbas Abbaspour 3
  • saeed ghiasi 4
  • ali khorsandi taskoh, 5
1 PHD student in Educational Administration , Allameh Tabataba'i University ,Tehran ,Iran
2 Faculty of Allameh Tababai University
3 Associate professor,Department of educational Managment and Planning , Allameh Tabatabi University of Tehran
4 Associate Professor, Department of Educational planning and Adminisration , Allameh Tabataba'i university, Tehran, Iran.
5 Assistant Professor, Department of Educational planning and Administration , Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The Purpose of the study is to determine the indicators related to the stage of the university education process and plan for it in order to reduce their qualitative inequalities and provide a comprehensive conceptual model using a qualitative approach .  in this study , universities were examined whit a systemic view , input , process and output , the process stage of which was used as the main subject of university quality assimilation.  The statistical population was university faculty members and experts from higher education research centers  , in connection with the  quality of universities and its inequalities , they have had executive and scientific records. The number of samples reached 21 through targeted sampling and theoretical saturation.  A semi – structured interview was used to gather information. Data analysis method was inductive content method which used three coding steps to analyze it . the results of data analysis in the coding process led to the indentification  of 26 open codes , which were finally categorized into 22 pivotal categories and 5 selected codes. The research findings showed that in the process 5 factors of  human resources , financial resources, teaching – learning process , administrative structure and facilities and equipment whit 22  minor components need planning and attention in on order to equalize the university . 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational process
  • planning
  • quality
  • equalization
  • equality
  • university
  •  ابوالقاسمی، ابراهیم؛ زارعی زوارکی، اسماعیل؛ عابدزاده، محمدرضا. (1395) «مقایسه  مراکز یادگیری دانشگاهی در سطح جهانی با مراکز یادگیری در ایران» مجله روان شناسی تربیتی، سال دوازدهم، شماره 40.

    - اورک، جهانبخش (1394): «تبیین و تحلیل مفهوم عدالت آموزشی و دلالت های آن در نظام تعلیم و تربیت ایران» رساله دکتری رشته علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز.

    - بازرگان، عباس (1391): ارزشیابی آموزشی، تهران: انتشارات سمت.

    -ثناگو، اکرم، نوملی، مهین، جویباری، لیلا (1390): تبیین عدالت آموزشی در دانشجویان علوم پزشکی: بررسی دیدگاه و تجربیات دانشجویان علوم پزشکی، مجله افق توسعه آموزش پزشک، شماره 4، 44-39.

    - شیرکرمی، جواد؛ بختیار پور، سعید (1393): ارزیابی نابرابری ها در دستیابی به فرصت های آموزشی: با مطالعه موردی مقطع ابتدایی شهرستان دهلران در سال تحصیلی 91-90، فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 7 (26) 41-58.

    - فتحی و اجارگاه، کوروش و همکاران (1380): تضمین کیفیت در آموزش بر مبنای مدل تحلیل اهمیت/ عملکرد، فصلنامه راهبردهای آموزش، شماره12، ص57.

    - جاوید، محمدجواد، ایزدی جیران، اصغر (1390): سرمایه اجتماعی و وضعیت آن در ایران، تهران پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.

    مرکز ارزیابی کیفیت  دانشگاه تهران (1386): سومین مجموعه  مقالات همایش ارزیابی  کیفیت در نظام دانشگاهی تهران انتشارات دانشگاه تهران.

    -محمدی، رضا؛ فتح آبادی، جلیل؛ یادگارزاده، غلامرضا؛ میرزا محمدی، محمدحسن (1386): ارزشیابی کیفیت در آموزش عالی، تهران: مرکز انتشارات سازمان سنجش آموزش کشور.

    - معروفی، یحیی، کیامنش، علیرضا (1388) تبیین عوامل مؤثر برکیفیت آموزش دانشگاهی، نامه آموزش عالی، سال دوم، شماره6، ص 37-9.

    - میرزایی، اردوان .(1391). طراحی مدل سنجش کیفیت نظام آموزش دانشگاه از دور ایران، رساله دکتری رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور.

    - یونسکو (2000): بیانیه جهانی آموزش عالی برای قرن آینده دیدگاهها و دسترالعمل ها، گزارش نهایی کنفرانس جهانی آموزش عالی، 8 و 9 اکتبر 1998 پاریس. ترجمه حمید جاودانی، تهران : موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی.

     

     

     

     

     

    • Ashworth A,Harvey R., (1994). Assessibg further and Higher Education , London ,Jessessing kingsley publishers
    • Campateli , G., Citti , P.and Meneghin ,A.(2011), Development of a simplified approach based on the EFQM model and six sigma for the implementation of TQM principles in a university administration , Total Quality Management Business Excellence, Vol,22 No7,pp.691-704
    • Davies, J.(2008), Integration : is it the Key to effective implementation of the EFQM excellence model? International of Journal of Quality and Reliability Management ,Vol ,II No.1,pp383-399
    • Doherly , G (2008), on Quality in Education , Quality Assurance in Education . Vol.16 No . 3, pp.255-265
    • Faello , joseph ., Qu , yingge ., Jain , ajeet ., Pomare , Carol ., Shin ,Seungjae.( 2018) . Income inequality : Dose Corporate Income Inequality Parallel Individual Income Inequality ? journal of Accounting and finance , vol 18
    • Gao, Shang (2015).The measurement of thertiary education quality in Indonesia through the education production function model and policy recommenations for quality improvement . submitted to the Graduate faculty of School of Education in partial fulfilment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy University of Pittsburgh.
    • Golparvar, M (2010) .Relationship between morality and justic , avoidance of deception scientific training . Ethics in Science & Technology 5 (182): 6657.
    • Grant,D.,Mergen,E.and Widrick,S.(2004), A comparative analysis of quality management in US and international universities , Total Quality Management , Vol, 15 No,4,pp,423-438
    • Grawe,E.c.(2015), student voice and quality enhancement in higher education , Journal of applied Research in Higher Education , Vol.7 No.2,pp.385-399
    • Hall, M (2015). Quality in Higher Education : Pespectives from front – line Faculty in the united states . Dissertation submitted to the faculty of the requirements for the degree of doctor of Philosophy in Educational research and Evaluation .
    • Hatamifar , K ., kakoojooybari , A., & sarmadi , M.A. (2014). Satisfaction with student servicesat payam Noor university . Quarterly journal of Resrarch and planning in Higher Education . 19(14), 117-139.(in persion)

    - Hoarea Mcgrath , c., Henham, M .l., Corbett, A ., Durazzi, N. Frearson ,M., Jahta,B., Kamphuis,B.,Katashiro, E., Brankonic,N.m Guerin,B.,Manville , c. & Schweppenstedde,D.(2014). Higher education entrance qualifications and Exame Europe :a comparison   .Brussels : European parliament,5,79-98

    • Hutmacher, W & Cohrane, D.8 Bottani, N.(2001). In Pursuit of Equity in Education – Using International Indicators to Compare Equity Policies. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
    • Izadi, S.,Salehi,E., & Gharebaghi ,M, M.(2008). The study of students satisfaction whit criteria customer results based on EFQM model. journal of Higher Education of Iran , 30 .
    • Jia , Q .(2013) Equity and access to higher education in context of educational expansion and differentiation in china. A dissertation submitted to the graduate division of the university of Hawai i at Manoa in partial fulfillment of the requirement for the degree of doctor of philosophy in education.
    • Kennedy,M., (1998), some issues in system Dynamics model building higher education : Experiences gained . proceeding of 16 system Dynamic conference, Canada, Quebec city ,
    • Koenig , A.(2004).Higher Education Accreditation in the united staste, EAIE conference – torino 18 september .
    • Mosher , LD.(2010). Critical Reflection , Educational Justice, and Teagher Formation in a Rural Setting.Doctoral Dissertation University of Redlands. Available from:http://pyoquest.umi.com
    • Norden, B .& Tracy l.,(2016). Holding performance measures accountable for social equity : A polycentric approach to evaluating American higher education . proquest LLC publishing
    • Prodan, A ., Maxim , E., Manolescu , I. , Arustei , C ., Guta , A . (2015). Access to higher education: influences and possible implications .7 th International conference on Globalization and Higher Education in Economics and Busness Administration
    • O neil, m , Nightingale p.(1994). Achieving Quality leatning in Higher education, Bddles Ltd.
    • OECD (2016), PISA 2015 Results (Volume I): Excellence and equity in education PISA OECD publishing paris           
    • Osseo_Asare,A.E.,longbottom,D.and Murphly, W.D.(2007), Leadership best practices for sustaining quality in UK higher education from the perspective of the EFQM excellence model , Quality Assurance in Education, Vol.13No.2 pp.148_170.
    • Rosa , M. J, Tavares , D and Amaral, A . (2003), "Institutional Consequences of Quality Assessment" Quality Assurance in Higher Education, VOL . 12 NO. 2,PP. 145 -159.
    • Rositer . S . (2008). Disigning Educational Technologies for social Justice :A future lab Handbook. http://www.future lab . org . uk (2008)
    • Rozario , S .( 2019). Hieher Education in Bangladesh : An  Iquiry into Educational  Equity at Notro Dame University Bangeladesh .published by ProQuest LLC.
    • Sheldon , W , (2003). The Search for quality and equality. In A .R. Welch (ED) , Third World education: quality and equality.
    • Stamanas, C, Sheskin, M &Bloom, P (2017). Why people prefer unequal societies. Nature Human Behaviour. Vol 1, Article No. 82.
    • Tan,A.S.T.,Muskat ,B.and Zehrer,A.(2016), A systematic review of quality of student experience in higher education , International Journal of Quality and Service, Vol.8 No.2,pp.209-228
    • Teeroovengadum ,V.,Kamalanabhan,T.J.and seebaluck, A.K.(2016).Measuring service quality in higher education : development of a hierarchical model (HESQUAL), Quality Assurance in Education , Vol.24 No,2,pp .244 – 258
    • Tsinidiu , M , G& panos ,f (2010). Valuation of the factors that determine quality in higher education : quality Assurance in Education , 18(3)
    • Universitat de Barcelona. (2011). II pla d igualtat d oportunitats entre dones I home de la Univesitat de Baecelona, Spain: Unitat d Igualtat de la Universitat de Barcelona. Pubicacions I Edicions de la Universitat de Barcelona.
    • Universitat de Valencia. (2009). I pla d Igualtat de la Universitat de ain:Unitat d Igualtat Valencia 2010-2012.valencia,spain: Unitat d Igualtat
    • Wiers –Jenssen,J.,Stensaker , B. and Grogaard,J.(200), student satisfaction : towards an empirical deconstruction of the concept , Quality in Higher Education , vol,28 .No 2,pp183-195