ارائه مدل توسعه دانشگاه کارآفرین مبتنی بر پایدارسازی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان (مطالعه موردی: دانشگاه صنعتی شریف تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.

چکیده

هدف از این پژوهش ارائه مدل توسعه دانشگاه کارآفرین مبتنی بر پایدارسازی کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان در دانشگاه صنعتی شریف تهران است. روش پژوهش شامل بهره گیر‌ی از شیوه کیفی است. برای رسیدن به مقصود پژوهش، دانشگاه صنعتی شریف که از لحاظ دارا بودن پتانسیل کارآفرینی، نسبت به سایر دانشگاه‌ها در اولویت بالاتری قرار دارد به عنوان جامعه آماری انتخاب شده و دیدگاه 15 تن از اساتید این دانشگاه که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند به عنوان نمونه آماری گردآوری گردید. شیوه نمونه گیر‌ی شامل استفاده از نمونه گیر‌ی هدفمند بوده است. روش جمعآوری داده‌ها به صورت میدانی بوده که با استفاده از ابزار مصاحبه ساختاریافته انجام گرفته است. یافتهها با استفاده از شیوه تحلیل محتوا کیفی تحلیل شدند. نتیجهها نشان دادند که میتوان مدلی را برای توسعه دانشگاه‌های کارآفرین طراحی نمود. این مدل هم برای دانشگاه صنعتی شریف به صورت خاص و هم برای سایر دانشگاهها به صورت عام طراحی و تدوین گردید. مدل طراحی شده نشان میدهد که مولفههایی وجود دارند که میتوانند پیشبینی کنند در چه صورتی یک دانشگاه به دانشگاه کارآفرین تبدیل خواه شد و تا چه اندازه در این امر موفق خواهد بود. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting an Entrepreneurial University Development Model Based on Stabilized Knowledge-Based Businesses (A Case Study: Sharif University of Technology, Tehran, Iran)

نویسندگان [English]

  • Ziba Pazirofteh 1
  • Reza Yousefi Saidabadi 2
  • Majid Fattahi 2
1 Ph.D Student, department of entrepreneurship, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
2 PhD, Assistant Professor, department of management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study is to present the development model of Entrepreneur University based on the stabilization of knowledge-based businesses in Sharif University of Technology in Tehran. The research method involves the use of qualitative methods. To achieve the goal of the research, Sharif University of Technology, which has a higher priority than other universities in terms of entrepreneurial potential, has been selected as a statistical population and the views of 15 professors of this university who were randomly selected as A statistical sample was collected. The sampling method involved the use of targeted sampling. The data collection method was performed in a field using structured interview tools. The findings were analyzed using qualitative content analysis. The results showed that a model could be designed for the development of entrepreneurial universities. This model was designed and developed both for Sharif University of Technology in a special way and for other universities in general. The designed model shows that there are components that can predict how a university will become an entrepreneurial university and how successful it will be.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial University
  • Entrepreneurial University Development Model
  • Stabilization of Knowledge
  • Modern Businesses
  • احمدپور داریانی، محمد (1393). کارآفرینی؛ تعاریف، نظریات، الگوها و شرکت، پردیس 57، چاپ اول، تهران: 156.
  • افجه، سید علی‏اکبر (1369). شوک آینده: جابه‏جایی در قدرت، فصلنامه دانش مدیریت، شماره 15.
  • کردنائیج، اسدا... زالی، محمدرضا؛ شناسایی موفق‏ترین راهکارهای توسعه کارآفرینی در ایران با توجه به شرایط بومی کشور، گزارش منتشر نشده: سازمان ملی جوانان، ۱۳۸۶.
  • محمدی، میثم؛ (1396). چگونه می‏توان در مسیر کارآفرین شدن دانشگاه‏های کشور گام برداشت (مورد مطالعه: دانشگاه تهران)، مقاله علمی- پژوهشی، مجموعه مقالات متعلق به کارآفرینی در دانشگاه‏های کشور، برگرفته از پایان‏نامه دکتری.
  • مصطفوی، سیدرضا (1397). نقش دانشگاه‏های کارآفرین در ایجاد کسب‏وکارهای دانش بنیان در ایران، پایان‏نامه دکترای دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
  • مهدوی، محمد؛ بانک، مائده؛ زاهدی، محمدرضا و پورمسگری، مجید (1392). تعیین شاخص‌های تاثیرگذار در کارآفرین بودن دانشگاه‌های دولتی ایران و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از این منظر، فصلنامه علم و سیاست فن‌آوری، سال ششم، صص: 100-81.
  • مهدوی‌مزده، محمد، بانک، مائده، زاهدی، محمدرضا، و پورمسگری، مجید (۱۳۹۲). "تعیین شاخص‌های تاثیرگذار در کار آفرین بودن دانشگاه‌های دولتی ایران و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از این منظر". سیاست علم و فناوری، (۱) ۱، ۱۰۰-۸۱.

 

  • Bercovitz, J., & Feldman, M. (2006). Entpreprenerial universities and technology transfer: A conceptual framework for understanding knowledge-based economic development. The Journal of Technology Transfer31(1), 175-188.‏
  • Clark, B. (2001). The entrepreneurial university: New foundations for collegiality, autonomy, and achievement. Higher Education Management13(2).‏ pp. 9-24, OECD Publication, available from: www.oecd.org/dataoecd/1/47/37446098.pdf.
  • Encko, L. T (2018). How to design a model for entrepreneurship development; what components does this model have and how does it work? Journal of Business Venturing, 2 (11).
  • Etzkowitz, H. (2004). The evolution of the entrepreneurial university. International Journal of Technology and Globalisation1(1), 64-77.‏
  • Freeman, C., & Soete, L. (1997). The economics of industrial innovation. Psychology Press.‏ p. 3.
  • Friedman, J. (2016). University technology transfer: do incentives, management, and location matter?. The Journal of technology transfer28(1), 17-30.‏
  • Gibb, A. (2005). Towards the entrepreneurial university: entrepreneurship education as a lever for change. Policy paper3, 1-46.‏
  • Gibb, A. (2012). Exploring the synergistic potential in entrepreneurial university development: towards the building of a strategic framework. Annals of Innovation & Entrepreneurship3(1), 16742.‏
  • Kivisto, L. Mosi (2017). Studying Entrepreneurial Universities in Thailand, Strategic Studies Quarterly, 22 (18): 40-60.
  • Machlup, F. (1962). The Production and Distribution of Knowledge in the United States. Princeton University Press, Princeton.
  • Machlup, F. (1962). The production and distribution of knowledge in the United States (Vol. 278). Princeton university press.‏
  • Rotter, J.B. (2016), “Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement”, Psychological Monographs, Vol. 80.
  • Sorrel, M. Lari (2014). Towards a New Universe Approach to Moving Towards the Promotion of First Grade Testing Knowledge, Strategic Management Journal of Knowledge Principles, 17 (20): 19-50. 
  • Titco, N. V & Lace, R. KH (2018). Entrepreneurship Development Models in Advanced Universities, Journal of Technology Transfer, 24 (17).
  • Zhou, C., & Etzkowitz, H. (2008). "Emergence of the Entrepreneurial University and the Future of Higher Education in China". Ethiopia Triple Helix Conference. 355-370.