ارزیابی نرخ بازده آموزش درایران برحسب جنسیت دانشآموختگان شاغل و نوع آموزش آنان
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نرخ بازده فردی آموزش در ایران برحسب جنسیت دانشآموختگان شاغل و نوع آموزش آنان صورت گرفته است. الگوی برآوردی تابع دریافتی مینسر است که با ساختار اجتماعی و اقتصادی خانوار ایرانی مطابقت داده شده است. دادههای مورد استفاده در تحقیق، نتایج تحقیق ویژگیهای اجتماعی و اقتصادی خانوار در سال 1381 است و جامعهی آماری پژوهش، کلیهی شاغلان سرپرست خانوار در سال مذکور است. در این مقاله نقش متغیرهای سال تحصیل، تجربه، جنسیت، بخش اشتغال و نوع شغل به در آمد پرداخته شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که نرخ بازده آموزش دارندگان تحصیلات عالی، بیشتر از سایر افراد، برای شاغلان در بخش خصوصی بیشتر از شاغلان در بخش دولتی، برای کارفرمایان کمتر از غیرکارفرمایان و برای زنان بیشتر از مردان است. همچنین بازده آموزش برای رشتههای مهندسی بیشتر از بازده آموزش برای رشتههای علوم انسانی و علوم پایه است. نرخ بازده آموزش برای شاغلان سرپرست خانوار حدود 7/5 درصد برآورد شده است. همچنین هر سال تجربه حدود4/4 درصد به دریافتی شاغلان میافزاید.