طراحی الگوی انتخاب رشته‌-محل داوطلبان کارشناسی ارشد مهندسی برق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران

2 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

3 دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران

4 دانشجوی دکتری اقتصاد آموزش عالی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

چکیده

در سال‌های اخیر آموزش عالی کشور با مسائل متنوعی نظیر صندلی‌های خالی در واحدهای دانشگاهی، بیکاری فارغ‌التحصیلان و... مواجه شده که چالش های جدی پیش روی برنامه ریزان آموزشی قرار داده است. لازمه مقابله با این چالشها، شناخت عوامل تعیین کننده انتخاب متقاضیان آموزش عالی و بویژه تصمیم به انتخاب رشته-محل تحصیل است که با طراحی الگوی مناسب بخوبی امکانپذیر می باشد. دستاوردهای مبتنی بر این الگو علاوه بر کمک به برنامه ریزان و سیاستگذاران آموزشی، به ارتقای کیفیت انتخاب و تصمیمات داوطلبان نیز کمک می نماید. در این مقاله الگوی انتخاب کُد-­رشته-­محل­های تحصیلی داوطلبان طراحی و با اتکا به نتایج آن تمایز رفتار داوطلبان به تفکیک جنسیت، وضعیت شغلی و محل سکونت تحلیل و ارزیابی شده است. جامعه تحقیق، داوطلبان رشته مهندسی برق کنکور کارشناسی ارشد سال 1397 است و الگوی انتخاب رشته-محل با استفاده از داده­های مربوط به ویژگی­های افرادی که حداقل یک کد رشته محل را انتخاب نموده­اند و کاربست رگرسیون لاجستیک مرتب شده برآورد شده­ است. یافته­های کلی نشان­دهنده گرایش بالای داوطلبان به کد­رشته­محل­های دانشگاه­های دولتی مستقر در تهران و مراکز استان­ها (اعم از روزانه و شبانه) می­باشد؛ داوطلبان رشته مهندسی برق با احتمال 75% یکی از این دو نوع کد رشته­ها را به عنوان گزینه اول انتخاب می­نمایند. همچنین به جز شاغلان دستگاههای دولتی، زنان بیشتر از مردان گرایش به حضور در کدرشته­های مستقر در شهر تهران دارند. علاوه بر آن در میان داوطلبان شاغل، تنوع بیشتری در انتخاب انواع کد رشته محل­ها مشاهده می­شود و در میان افراد غیرشاغل، گرایش قابل توجهی به دوره­های روزانه دانشگاه­های شهر تهران وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل ده درصد رتبه­های برتر نشان می­دهند که این گروه با احتمال بسیار زیاد، دوره­های روزانه دانشگاه­های دولتی تهران را انتخاب می­نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Developing a Model of University-Discipline Choice of Postgraduate Applicants in Electrical Engineering Discipline

نویسندگان [English]

  • Abolghasem Naderi Roushanavand 1
  • Ebrahim Khodaie 2
  • Jafar Ebadi 3
  • Mortaza Firouzbadi 4
1 PhD in Education Economics and Professor, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran
2 PhD in Applied Statistics and Associate Professor, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran
3 UniversitPhD in Economics and Associate Professor, Faculty of Economics, University of Tehrany of Tehran
4 PhD Student in Economics and Financial Management Higher Education,
چکیده [English]

In recent years, higher education in Iran has faced a variety of problems, such as university extra seats, unemployment of graduates, and so on, which cause critical challenges to educational planners and policy makers. Examining main determinants of the applicants’ choice is an important remedy to thses challenges that can be done through developing an appropriate university-discipline choice model. Results derived from such a model, can help educational planners to rectify the challenges and also improve the quality of the applicants’ choices. In other words, understanding the university choice models of applicants helps to understand university choice behavior in Iran and to improve the quality of their university choice, higher education policies, and the decisions of university administrators. In this article, the model of university choice and its determinants in terms of gender, occupation, and residence are designed and estimated using data on the characteristics of a randomly selected sample of participants in the 1397 entrance exam of Electrical Engineering master degrees. The data included information on the field chosen by participants who were allowed to choose the study field and select at least one university-location course. The results of the analyses emplying Rank-ordered logistic model, show a high tendency of the applicants to attend the state universities located in Tehran city and the capitals of Iran’s provinces. Women tend to prefer Tehran more than men and unemployed tend to be significantly more exposed to the daily courses of Tehran city universities. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Unversity-Discipline Choice Model
  • educational planning
  • Master Degree
  • Rank-Ordered Logistic Regression
  • General Exam Enterance