The purpose of this study was to identify and leveling factors affecting on the quality of training courses in the industry based on interpretative structural modeling .The research method is case study and the statistical population of the present study consists of human resources managers of industry and education specialists working in the industrial sector, among which 21 were selected as research sample based on purposeful sampling. To assess the validity of the questionnaire, a content validity criterion was used .In this way, the questionnaire was first reviewed by experts in the field of industry and human resources and after the reforms, final factors were formulated .The results of this study showed that 11 factors are considered as the final factors affecting the quality of in-service training courses in industries. The data analysis also led to the leveling of the model to eight levels. The eighth level of the model, including the needs of the learners; Level seventh, the specialty of instructors and course editors, and management and executive support; Sixth level, Continuity of in-service courses; Level five; the suitability of the provided educational content; and the participation of instructors and learners in the design process; fourth level, the relationship of the training with the actual working environment and the quality of the educational equipment The third level is the application of appropriate teaching methods, the second level, the continuous and appropriate assessment of learners, and ultimately the first level, is to stimulate learners in learning.
ابراهیمیپور، حسین؛ وفایینجار، علی؛ حسینی، سیده الهه؛ حقیقی، هاجر؛ محمدپور، سعید و محمودیان، پیام(1396). ارزیابی کیفیت آموزش در حیطه تمرکز بر نیروی کار: مدل ایرانی مدیریت کیفیت آموزش، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 17(20): 211- 219.
ابیلی، خدایار؛ غلامعلیلواسانی، مسعود؛ غلامی، خالد؛ حسینی، سیدجمال(1395). بررسی اثربخشی دورههای آموزش سرپرستی و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود وضعیت آن (مطالعه موردی:ستاد شرکت ملی گاز ایران)، مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، ۷ (۲۷) :۵۱-۷۴.
اسماعیلی محمودرضا، حزنی سیدعلی، موسی زاده بهروز، زواره علی. ویژگی های یک استاد خوب و تأثیر آن بر انگیزه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. ۱۳۹۶; ۹ (۳) :۱۸-۱۰.
افضلخانی، مریم؛ نجابت، سمیه (1392). بررسی راهکارهای کیفیتبخشی به دورههای آموزش ضمنخدمت معلمان و کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان سمنان، دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4 (15): 83-98.
اورنگی، عبدالمجید؛ قلتاش، عباس؛ شهامت، نادر و یوسلیانی، غلامعلی(1390). بررسی تاثیر آموزشهای ضمنخدمت بر عملکرد حرفهای معلمان شهر شیراز، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2 (5): 95-114.
باقریمجد، روح اله؛ شاهی، سکینه و مهرعلیزاده، یداله(1392). چالشهای توسعه آموزش الکترونیکی در نظام آموزش عالی (مطالعه موردی دانشگاه شهید چمران اهواز). توسعه آموزش در علوم پزشکی، 6(12): 1-13.
بردبار، غلامرضا؛ موسوی، سیدمحمد؛ و مردادی، بهرنگ(1391). تحلیلی بر نیازهای آموزشی کارکنان با استفاده از TOPSIS فازی، دیماتل فازی (مورد مطالعه: استانداری خراسان جنوبی، دو فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 1(1): 105-129.
پناهی، منصوره؛ محبی، علی؛ و کریمیخویگانی، روحالله (1398). ارزیابی اثربخشی دوره عمومی انتظامی دانشگاه علوم انتظامی امین، پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی، 12(45)، 61-86.
جعفری، محمد (1393). نگرش مدیران و فرماندهان انتظامی نسبت به تأثیر دورههای آموزشی در بهبود رفتار شغلی کارکنان پلیس، آموزش در علوم انتظامی، 2 (6): 125-156.
خدیوی، اسداله؛ سیدکلان، سیدمحمد؛ حسنپور، توفیق؛ احمدی، حسن؛ ترهباری، حافظ. (1397). بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش و تدریس در دانشگاه فرهنگیان (مطالعه موردی: پردیسهای استان اردبیل)،نشریه علمی آموزش و ارزشیابی، 11 (42): 161-185.
رمضانی لیمائی، علی؛ سبحانی، عبدالرضا؛ محمدداودی، امیرحسین و تقیپور ظهیر، علی (1399). ارائه الگوی مفهومی برای ارتقای اثربخشی آموزشهای ضمنخدمت کارکنان اداری دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 9-45
شباک، مریم (1391). بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشهای ضمنخدمت بلندمدت (ادامه تحصیل): مورد معلمان ابتدایی استان تهران، مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 5(2): 111-142.
شریفزاده، فتاح و عبدی، فاطمه( 1387). تبیین نیازهای آموزشی و آثار آموزش ضمن خدمت بر یادگیری کارکنان مخابرات رسته اداری مالی اداره کل منطقه دو تهران؛ پژوهشهای مدیریت، 1(1): 41-70.
طرزی، محمد؛ پارسامعین، کورش و افکانه، صغری(1399). شناسایی معیارها و مولفه های اثرگذار بر ارزیابی اثربخشی دوره های ضمن خدمت کارکنان بانک رفاه کارگران، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 12(42): 95-120.
ظهورپرونده، وجیهه و آهنچیان، محمدرضا(1392). شناسایی عوامل موثر بر آموزش ضمنخدمت کارکنان و رابطه آن با عملکرد سازمانی، نشریه علوم انسانی دانشگاه پیام نور مشهد، 6: 25-34.
علوی،سیدعلیرضا؛ حسینپور، محمد و مهرعلیزاده، یداله(1399). شناسایی عوامل مؤثر در بهبود آموزشهای ضمن خدمت مدیران مراکز مجری آموزشهای مهارتی و حرفهای علوم پزشکی: یک مطالعه کیفی، پایش، 20(1): 15-29.
فتحی آذر، اسکندر؛ ادیب، یوسف و گلپرور، فرشته (1395). پدیدارشناسی عوامل مؤثر و برانگیزاننده در کیفیت دورههای آموزش ضمنخدمت معلمان، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 3 (12 ): 47-56.
فتحی واجارگاه، کورش(1398). برنامه ریزی آموش ضمن خدمت، تهران: سمت.
فروغیابری ابری، احمدعلی؛ نادی، محمدعلی و ابراهیمپور، علیرضا (1387). عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت آموزش ضمنخدمت کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، پژوهش در برنامهریزی درسی، 22(19)،61-78.
کلانتری، نرگس و غفاری، سلمان. (1393). میزان یادگیری و رضایت دانشجویان علوم آزمایشگاهی از روش مشارکت فعال در آموزش.دوماهنامه علمی-پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی, 7(4), 215-219.
محمدی، مهدی؛ مرزوقی، رحمت اله؛ سلیمی، قاسم؛ منصوری، سیروس. (1396). تأثیر آموزش ترکیبی بر موفقیت و رضایت فراگیران نظام آموزش فنی و حرفه-ای. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 9(1): 91-108.
مظلوم اردکانی، مهناز؛ منصوری، سیروس و اخوت، علیمحمد(1397). شناسایی و سطح بندی عوامل موثر بر کاربرد آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد.مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 13(3):194-208.
منصوری، سیروس؛ بقایی، طاهره(1400). توسعه مدل فعالیت های کارآفرینانه زنان روستایی مبتنی بر دیدگاه صاحب نظران آموزشی. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. ۸ (۱۵) :۱۰۰-۱۱۰
مهربانی، وحید. (1395). اثر آموزش عالی بر بهرهوری صنایع ایران: مقایسه دو نظریه سرمایه انسانی و فیلتر، پژوهشنامه اقتصادی، 16(62): 137-158.
نادی، محمدعلی؛ حسینی، منصورهالسادات و زمانی، بیبی عشرت(1393). مقایسه روشهای آموزش کارکنان در شرکت پالایش نفت اصفهان، مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، ۶ (۲۱): ۲۳۳-۲۶.
الوانی، سیدمهدی و ریاحی، بهروز(1382). سنجش کیفیت خدمات در بخش عمومی، تهران: مرکز آموزش وتحقیقات صنعتی ایران.
Aguinis, H., & Kraiger, K. (2009). Benefits of training and development for individuals and teams, organizations, and society. Annual review of psychology, 60, 451-474.
Al-Mzary, M. M. M., Al-rifai, A. D., & Al-Momany, M. O. E. (2015). Training and Its Impact on the Performance of Employees at Jordanian Universities from the Perspective of Employees: The Case of Yarmouk University. Journal of Education and Practice, 6(32), 128-140.
Alsafadi, Y., & Altahat, S. (2021). Human resource management practices and employee performance: the role of job satisfaction. The Journal of Asian Finance, Economics, and Business, 8(1), 519-529.
Anulika, A. G. (2020). In-Service training as Correlates elates of teachers job performance in public secondary schools in Enugu state, Nigeria. European Journal of Education Studies, 7(11): 390-412
Becker, G. S. (1962), Investment in Human Capital: A Theoretical Analysis, Journal of Political Economy, 70 (5): 9-49.
EL Hajjar, S. T., & Alkhanaizi, M. S. (2018). Exploring the factors that affect employee training effectiveness: A case study in Bahrain. Sage Open, 8(2), 1-12.
Elnaga, A., & Imran, A. (2013). The effect of training on employee performance. European journal of Business and Management, 5(4), 137-147.
Figueiredo, E., Pais, L., Monteiro, S., & Monico, L. (2016). Human resource management impact on knowledge management: Evidence from the Portuguese banking Journal of Service Theory and Practice, 26(4), 497–528.
Garavan, T. N., & McCarthy, A. (2008). Collective learning processes and human resource development. Advances in developing human resources, 10(4), 451-471.
Gope, S., Elia, G., & Passiante, G. (2018). The effect of HRM practices on knowledge management capacity: A comparative study in Indian IT Journal of Knowledge Management, 22(3), 649–677.
Grigoroudis, E., Politis, Y., Spyridaki, O., & Siskos, Y. (2002). Modelling importance preferences in customer satisfaction surveys. In 56th Meeting of the European Working Group(pp. 3-5).
Ismail, A. I., Majid, A. H. A., Jibrin-Bida, M., & Joardar, M. H. R. (2021). Moderating effect of management support on the relationship between HR practices and employee performance in Global Business Review, 22 (1), 132–150.
Jiang, Y., Akdere, M., & Lobo, F. D. (2021). Evaluation and assessment of virtual reality-based simulated training: exploring the human–technology frontier. European Journal of Training and Development.
Khalaf, S., Morsy, M. A., Ahmed, G. S., & Ali, N. A. (2016). Impact of effective training on employee performance in hotel establishments. International Journal of Heritage, Tourism, and Hospitality, 10(1/2): 92-108.
Kontoghiorghes, C., Awbre, S. M., & Feurig, P. L. (2005). Examining the relationship between learning organization characteristics and change adaptation, innovation, and organizational performance. Human resource development quarterly, 16(2), 185-212.
Landa, E. (2018). Influence of training on employees’ performance in a public institution in Tanzania. International Journal of Human Resource Studies, 8(2), 324-336.
McCabe, T. J., & Garavan, T. N. (2008). A study of the drivers of commitment amongst nurses. Journal of European Industrial Training. 32 (7): 528-568.
Mincer, J. (1958), Investment in Human Capital and Personal Income Distribution, Journal of Political Economy, 66 (4), 281-302.
Omar, C. M. Z. C. (2014). The need for in-service training for teachers and its effectiveness in school. International Journal for Innovation Education and Research, 2(11), 1-9.
Osman, I. H., Berbary, L. N., Sidani, Y., Al-Ayoubi, B., & Emrouznejad, A. (2011). Data envelopment analysis model for the appraisal and relative performance evaluation of nurses at an intensive care unit. Journal of medical systems, 35(5), 1039-1062.
Parayitam, S., Naina, S. M., Shea, T., Syed Mohideen, A. H., & Aruldoss, A. (2021). The Relationship Between Human Resource Management Practices, Knowledge Management Practices, and Performance: Evidence from the Healthcare Industry in India. Global Business Review, 22, 1-27
Punia, B. K., & Kant, S. (2013). A review of factors affecting training effectiveness vis-à-vis managerial implications and future research directions. International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences, 2(1), 151-164.
Routray, P., & Padhi, A. (2020). Exploring factors of HRD system capability: An empirical investigation in service industries in India. International Journal of Management (IJM), 11(3): 266-277.
Ruona, W. E. (2016). Evolving human resource development. Advances in Developing Human Resources, 18(4), 551-565.
Sahinidis, A. G., & Bouris, J. (2008). Employee perceived training effectiveness relationship to employee attitudes. Journal of European Industrial Training. 32 (1): 63-76.
Schmidt, S. W. (2007). The relationship between satisfaction with workplace training and overall job satisfaction. Human resource development quarterly, 18(4), 481-498.
Schmidt, S. W. (2010). The relationship between job training and job satisfaction: A review of literature. International Journal of Adult Vocational Education and Technology (Ijavet), 1(2), 19-28.
Schuller, T., J. Preston, C. Hammond, A. Brassett-Grundy and J. Bynner (2004), The Benefits of Learning, London and New York: RoutledgeFalmer.
Schultz, T. W. (1960), Capital Formation by Education, Journal of Political Economy, 68 (6): 571-583.
Schultz, T. W. (1961), Investment in Human Capital, American Economic Review, 51(1): 1-17.
Tetteh, S., Sheng, C., Yong, D., & Narh, C. (2017). The Impact of Training and Development on Employees’ Performance (a case study of millicon ghana Limited-tigo). International Journal of Information Research and Review, 4(01), 3482-3487.
Mansoori, S., & Dehghani, E. (2021). Identification and leveling factors affecting on the quality of training courses in the industry based on Interpretative Structural Modeling. Journal of Educational Planning Studies, 10(19), 124-106. doi: 10.22080/eps.2022.21605.2036
MLA
SIRUS Mansoori; Elaheh Dehghani. "Identification and leveling factors affecting on the quality of training courses in the industry based on Interpretative Structural Modeling", Journal of Educational Planning Studies, 10, 19, 2021, 124-106. doi: 10.22080/eps.2022.21605.2036
HARVARD
Mansoori, S., Dehghani, E. (2021). 'Identification and leveling factors affecting on the quality of training courses in the industry based on Interpretative Structural Modeling', Journal of Educational Planning Studies, 10(19), pp. 124-106. doi: 10.22080/eps.2022.21605.2036
VANCOUVER
Mansoori, S., Dehghani, E. Identification and leveling factors affecting on the quality of training courses in the industry based on Interpretative Structural Modeling. Journal of Educational Planning Studies, 2021; 10(19): 124-106. doi: 10.22080/eps.2022.21605.2036