نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه شیراز گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
2 فارغ التحصیل دانشگاه شیراز
چکیده
هدف کلی از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی درونی نیازهای آموزشی دانشجویان بر اساس سرمایه اجتماعی و نقش آن در ادراک آنان از جوّ آموزشی: مطالعه موردی: دانشگاه شیراز بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دانشگاه شیراز بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای پس از انتخاب دانشکدههای علومتربیتی و روانشناسی و فنی و مهندسی به عنوان نمونهی پژوهش، کلیهی دانشجویان کارشناسی دانشکدههای مذکور به پرسشنامهها پاسخ کامل دادند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی سرمایهی اجتماعی (ترک زاده و محترم، 1391) و ادراک دانشجویان از جوّ آموزشی (راف و همکاران، 1997) بود که بعد از محاسبه روایی و پایایی توزیع و گردآوری شد. دادههای بهدست آمده با استفاده از روشهای آماری تی تست تک نمونهای، همبستگی پیرسون و مدل معادله ساختاری با استفاده از رگرسیون چندمتغیره مورد تحلیل قرارگرفت. یافتههای پژوهش نشان داد، از نظر دانشجویان میانگین سرمایهی اجتماعی و مطلوبیت جوّ آموزشی و هر یک از ابعاد آنها از میانگین معیار (Q3) کمتر میباشد؛ ادراک دانشجویان از جوّ آموزشی از طریق سرمایهی اجتماعی پیشبینی میشود (01/0≥ P و 58/0 = β). بدین ترتیب که رابطهی مثبت و معناداری بین ادراک دانشجویان از سرمایهی اجتماعی و جوّ آموزشی وجود دارد
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Internal Evaluation of Students' Educational Needs Based on Social Capital and Its Role in Their Perception of the Educational Environment: Case Study: Shiraz University
نویسندگان [English]
1 faculty
چکیده [English]
The main purpose of this study is to consider the prediction of the students' perception of academic departments on the bases of their perception of available social capital of different faculties at Shiraz University. The statistical population of this project contains all of the students of Shiraz University, by the use of cluster sampling method after the selection of Faculty of Science, Psychology and Engineering as the research sample. All the bachelor students of the selected faculties answered the questionnaires completely. The research instruments were social capital questionaries (TorkZadeh & Mohtaram, 2012) and students' perception of academic climates (Ralf et al, 1997) that was gathered distributed after validity and reliability calculations. The received data were analyzed by the descriptive and inferential statistics method. The results demonstrated that the average social and the educational atmosphere desirability and each of their dimensions from the students' point of view are less than average means (Q3). The students' perception of academic climate is predicated through social capital. Hence, the results represented the positive and meaningful relationship between the students' perception of social capital and academic climate.
کلیدواژهها [English]